Binnen het Stellantis-universum krijgen liefhebbers van compacte elektrische sportwagens heel wat keuze. Dezelfde pittige aandrijflijn wordt namelijk gedeeld door de compacte Peugeot e-208 GTI en Lancia Ypsilon HF, maar ook – voor wie liever een sportieve SUV ziet – door de Abarth 600e, de Alfa Junior Veloce én nu deze Opel Mokka GSE.
Na eerder al de toon gezet te hebben met de competitieversie Mokka GSE Rally en vervolgens een gecamoufleerd prototype op de openbare weg te tonen, onthult Opel nu officieel de sportieve GSE-versie van zijn compacte SUV Mokka.
280 pk en Torsen-sperdifferentieel
De technische fiche bevat weinig verrassingen, want ze is gelijk aan die van zijn neven. De elektromotor levert 207 kW, oftewel 280 pk, met een koppel van 345 Nm. Dat vertaalt zich in een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 5,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 200 km/u in de Sport-modus (en 180 km/u in de normale rijmodus).
Het goede nieuws is dat ook deze Mokka GSE over het mechanisch sperdifferentieel beschikt, dat het rijgedrag bij sportief rijden verbetert door de vooras beter richting de apex te trekken bij acceleratie. Het gaat om een Torsen-sperdifferentieel met meerdere schijven, samen met een speciaal onderstel en aangepaste wielophanging, inclusief hydraulische schokdempers met dubbele werking – technologie overgenomen van de Mokka GSE Rally, aldus Opel.

Gewicht onder de 1.600 kg
Door dezelfde relatief compacte batterij van 54 kWh te gebruiken als zijn neefjes, weet de Opel Mokka GSE zijn gewicht onder de grens van 1.600 kg te houden. De officiële actieradius is nog niet bevestigd, maar die zou vergelijkbaar moeten zijn met de ongeveer 330 km WLTP van de Abarth 600e – met een fluwelen rechtervoet...



Gele accenten en interieur in Alcantara
Naast zijn technische eigenschappen onderscheidt de GSE-versie zich ook visueel van de andere Mokka-modellen. Vooraan krijgt de bumper rally-inspiratie mee, net als de achterste diffuser. Opvallende 20-duims lichtmetalen velgen, exclusief voor deze versie, zijn geschoeid met Michelin Pilot Sport EV-banden in maat 225/40 R20. Gele remklauwen en zwarte/geelgemarkeerde GSe-logo’s versterken het sportieve karakter.
Binnenin domineert Alcantara het interieur. De sportstoelen zijn specifiek voor deze versie, net als het sportstuurwiel met afgeplatte boven- en onderkant en de aluminium pedalen.
De lanceringsdatum en prijzen van deze Opel Mokka GSE worden later bekendgemaakt.