Halfjaarresultaten van beursgenoteerde bedrijven zijn over het algemeen vooral interessant voor investeerders, maar bij Porsche viel er ook voor autoliefhebbers nieuws te rapen. Porsche-CEO Oliver Blume verklapte tijdens een gesprek met analisten dat de nieuwe 911 Turbo S op korte termijn op de markt komt. En daarmee hebben liefhebbers van het straffere drukgevoede werk van Porsche weer iets om naar uit te kijken – in tegenstelling tot investeerders, die een lagere winstmarge mogen verwachten voor dit jaar.

Vervolg voor de 911 Turbo-saga
De voorstelling van de nieuwste generatie van de Porsche 911, de 992.2, dateert al van mei vorig jaar. Naar goede gewoonte volgde er een stroom van varianten en afgeleiden, met onder andere de pure 911 T, de wilde GT3, de krachtige GTS en de vierwielaangedreven Carrera 4S. Een Turbo-model? Dat ontbreekt meer dan een halve eeuw na de introductie van de legende nog in het 992.2-gamma. Maar daar komt dus op korte termijn verandering in volgens Blume, met de introductie van de 911 Turbo S.

Krachtiger, maar ook sneller?
Welke details de nieuwe 911 Turbo S zullen onderscheiden van de andere modellen in het gamma, is nog niet duidelijk. En ook vermogenscijfers zijn er nog niet. Wel weten we dat het model een hybride aandrijflijn krijgt en dat die krachtiger zal zijn dan de 650 pk en 800 Nm van de uitgaande generatie. Welke prestaties dat zal opleveren, valt ook nog af te wachten. De hybride aandrijflijn voegt immers niet alleen extra vermogen toe, maar zet ook extra kilo’s op de weegschaal. 50 kilo om precies te zijn, in de 911 GTS althans.

Welke set-up?
Zal de 911 Turbo S gebruikmaken van dezelfde set-up als de hybride 992.2 GTS, maar dan met een steroïdekuur? De GTS is voorzien van een 3,6 liter grote zescilinder boxer met één turbo, die dankzij een elektromotor responsiever is. Een 54 pk sterke elektromotor, gevoed door een in het vooronder gemonteerde batterijpakket met 1,9 kW, tilt het totaalvermogen naar 541 pk. Om boven de 650 pk van de uitgaande 911 Turbo S te geraken, is er dus nog wel een stevige weg af te leggen. Hoe Porsche dat zal klaarspelen, wordt binnenkort dus duidelijk.