Bert Troubleyn

31 JAN 2020

“SUV’s en bestelwagens zijn te gevaarlijk voor de stad”

De Europese verkeersveiligheidsraad heeft uit wetenschappelijk onderzoek besloten dat SUV’s tot meer dodelijke ongevallen in de stad leiden.

De European Transport Safety Council (ETSC) heeft onderzoek gevoerd naar het aantal zwakke weggebruikers (voetgangers en fietsers) dat in het verkeer overlijdt. Wat blijkt? Terwijl het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in auto’s elk jaar daalt, blijft het aantal voetgangers en fietsers stabiel. En hoe komt dat? Bij 99 procent van de voetgangers die het leven lieten in het verkeer en 83 procent van de fietsers was er sprake van een impact met een gemotoriseerd voertuig. Bijna de helft van die slachtoffers was 65+, maar net voor die groep is het belangrijk voor de gezondheid om in beweging te blijven.

SUV’s met de vinger gewezen

Het lijvige rapport van het ETSC bevat nog allerlei interessante cijfers en conclusies, maar eentje steekt er voor ons bij Vroom.be toch wel tussenuit: de verkeersveiligheidsraad wil dat steden hun grondgebied afsluiten voor voertuigen die “een verhoogd risico vormen voor voetgangers en fietsers. De beperkingen zouden kunnen worden gebaseerd op factoren als voertuiggewicht of op de voetgangerveiligheidsscores bij de crashtests van EuroNCAP”. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het gevaar op ernstige verwondingen of overlijden groter is bij een impact met SUV’s of bestelwagens. Dat heeft te maken met drie factoren: deze voertuigen zijn stijver, ze hebben hogere bumpers en ze zijn zwaarder. Zoals we al zeiden, is dit lang niet de enige aanbeveling van het ETSC – er wordt bijvoorbeeld ook veel aandacht besteed aan de dode hoeken rond vrachtwagens en bussen – maar op een markt waar SUV’s en bestelwagens als zoete broodjes verkopen, springt ze er wel tussenuit.
Advertentie
Advertentie
Advertentie