VROOM.be heeft afgelopen jaar meer dan 120 auto’s getest, in alle soorten en maten - en het jaar is nog niet eens uit. Gevestigde waarden, (Chinese) nieuwkomers en vooral veel elektrificatie. Maar welke 5 stadswagens blonken uit in de massa?
Citroën C3/Fiat Grande Panda
Hun grote broers figureerden eerder al in onze top 5 compacte SUV’s van 2025, maar ook de kleine Citroën C3 en zijn Italiaanse tweelingbroer, de Fiat Grande Panda, hebben indruk gemaakt op ons. Ze vormen het bewijs dat je niet Dacia moet zijn, of uit China moet komen, om een betaalbare auto te maken. En vooral de Fiat voegt daaraan toe dat ook goedkopere auto’s een leuk design mogen hebben. Beide modellen zijn verkrijgbaar met (mildhybride) benzinemotoren en elektrische aandrijflijnen en bieden voldoende ruimte aan boord voor het gezin, ondanks hun compacte formaat. Het zijn dus echte polyvalente stadswagens in hart en nieren.


Renault Clio
De zesde generatie Renault Clio is grondig verveld op vlak van design, maar de intrinsieke kwaliteiten van zijn voorganger zijn wel bewaard gebleven. Dat wil zeggen: een scherpe vanafprijs, een volwassen rijgedrag en een doordacht interieur. Bovendien is de nieuwe Clio ook wat ruimer geworden, wat zijn inzetbaarheid alleen maar vergroot. Een turbomotor is tegenwoordig standaard, met aan de top van het gamma de Clio E-Tech Full Hybrid, waarvan de hybride aandrijflijn is geüpdatet om zuiniger én krachtiger te zijn. Zoals Renault al zei bij de lancering van de eerste generaties: hij heeft alles van een grote… behalve de prijs!


Toyota Aygo X Hybrid
Anno 2025 (en bijna 2026) is het geen sinecure om nog een A-segmenter op de markt te brengen. Hyundai en Kia houden hun kleinste autootjes vooral fris met designupdates, maar Toyota blijft ook technisch verderwerken aan zijn Aygo X. Dat resulteert in de nieuwe Aygo X Hybrid, die niet alleen de hybride motor uit de Yaris krijgt, maar ook een vernieuwd design. Goedkoop oogt hij absoluut niet… maar dat is hij ook niet meer! Gelukkig maakt hij dat (deels) goed met een zeer laag verbruik en nu ook het nodige vermogen om comfortabel de snelweg op te kunnen rijden.


Hyundai Inster
Ook de Hyundai Inster is niet de goedkoopste in zijn klasse, in dit geval die van de compacte elektrische stadswagens. Maar hij biedt dan ook iets meer dan zijn rijvalen. Het design is guitig en past perfect binnen de onderscheidende lijn die het merk is ingezet. Maar vooral het interieur maakt indruk: vier individuele zetels die je allemaal kan neerklappen om de Inster om te toveren tot een microcamper! En ook volwassenen kunnen plaatsnemen op de flexibele achterbank. Bovendien krijg je tot 370 km autonomie, wat meer is dan de meeste EV’s van dit formaat. Maar dan moet je dus een wat hogere prijs voor lief nemen.


BYD Dolphin Surf
Ben je op zoek naar een elektrische stadswagen met de beste prijs-kwaliteitverhouding, dan is de BYD Dolphin Surf misschien wel de auto die je moet hebben. Hij is niet enkel zeer betaalbaar, maar biedt ook nog eens een royale basisuitrusting en een luxegevoel dat simpelweg ontbreekt bij de meeste auto’s in deze klasse. Zelfs de topversie Comfort blijft onder de 25.000 euro en biedt alles wat je maar wil, inclusief vlotte prestaties en een behoorlijk comfort.














