Bert Troubleyn

8 DEC 2020

Aston Martin met de billen bloot

De constructeur is betrapt op een poging om de publieke opinie te sturen met nepnieuws – en was er bijna mee weggekomen.

“Astongate” wordt de affaire al genoemd, als een knipoog naar Dieselgate. Aston Martin is namelijk betrapt op manipulatie van de publieke opinie door de verspreiding van nepnieuws. Het verhaal begint op het moment dat het Verenigd Koninkrijk aankondigt dat de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor zal worden verboden vanaf 2030. Een beslissing die in flink wat populistische Britse kranten werd neergesabeld met het argument dat een elektrische auto pas na 50.000 kilometer gunstiger zou zijn voor het klimaat dan een model met een verbrandingsmotor.

20201208130814aston-martinrapide.jpg

Clarendon Communications

Dat argument kwam uit een ‘studie’ van het bedrijf Clarendon Communications, dat een persbericht uitstuurde net nadat de Britse regering haar toekomstplannen uit de doeken had gedaan. De studie was betaald door onder meer Honda, Aston Martin en Bosch. Michael Liebreich, oprichter en CEO van de denktank Bloomberg New Energy Finance, ontdekte dat Clarendon Communications nog maar net was opgericht en maar één werknemer had: zijn directeur Rebecca Stephens. Zij is de echtgenote van ene James Stephens, verantwoordelijk voor relaties met regeringen en bedrijven voor… Aston Martin. De Britse constructeur kon niet anders meer dan met het schaamrood op de wangen toe te geven dat het had ‘meegewerkt’ aan de zogezegd ‘onafhankelijke’ studie. Pijnlijk…

Weerstand

Aston Martin heeft dan ook veel te verliezen. Net voor de Britse regering haar plannen bekend maakte, had eigenaar van het bedrijf Lawrence Stroll nog op een conferentie verklaard dat zijn merk altijd verbrandingsmotoren zou blijven bouwen: “Tegen 2030 zal 5 procent van de constructeurs nog steeds verbrandingsmotoren maken. Ik denk niet dat dit ooit nul zal worden”.

20201208130751aston-martinrapide.jpg

Toch zal het merk ook elektrische modellen op de markt brengen: tegen 2026 mogen we de eerste elektrische Aston Martin verwachten met technologie van Mercedes, waar de Britten een nauwe band mee hebben (CEO Tobias Moers komt van bij AMG). En wat dan met de Rapide E? Die is begin 2020 in alle stilte geannuleerd…

 

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie