Vroom

28 JAN 2021

AUTOSALON IN JE OREN #4: “IONIQ als merk gaat echt resoluut modern zijn, veel moderner dan wat we tot nu toe ooit gezien hebben.” ‑ Wim Doms

Omdat het Autosalon niet doorgaat, lanceert VROOM.be een podcast met het laatste autonieuws. Ontdek hier wat Hyundai in petto heeft voor 2021.

Corona of geen corona: the show must go on. Dat geldt ook voor het Autosalon. Daarom lanceren wij de VROOM.be podcast, dé online show voor autoliefhebbers die op de hoogte willen blijven van het laatste autonieuws, tips, trends en lanceringen voor 2021. Kortom: wij brengen het Autosalon tot in je oren! 

Mijn naam is Hans van VROOM.be. Ik ben zelf een autoliefhebber, gepassioneerd door mobiliteit in het algemeen, en in deze aflevering praat ik met Wim Doms, PR & Communications Manager voor Hyundai in België. Klik hier om de podcast te beluisteren of lees het volledige interview met Wim hieronder. We praten onder meer over corona, elektrificatie bij Hyundai, de lancering van IONIQ als merk en de rallysport.

Welkom Wim! Kan jij jezelf kort even voorstellen?

Wim Doms: Goedemiddag. Mijn naam is Wim en ik werk dus voor Hyundai BeLux, voor de invoerder. Dat is een deel van de Alcomotive Group in België, een privé-invoerdersbedrijf dat intussen zes merken in zijn portefeuille heeft, vooral Aziatische merken. Naast Hyundai ook Maxus, MG, Isuzu, SsangYong en Suzuki. Wij zijn een beetje de Belgische specialist in Aziatische merken op de markt zetten. (lacht

Hyundai is met lengtes voorsprong het grootste merk dat Alcomotive in z’n portefeuille heeft. Ik werk daar zelf nu zo’n 1,5 jaar, maar heb al bijna 20 jaar ervaring in de Belgische autosector. Als automens is Hyundai een van de interessantste merken waar je tegenwoordig aan de slag kan gaan.

Ik heb ook die indruk. 2020, eindelijk voorbij. Hoe hebben jullie dit jaar beleefd?

Wim Doms: Tgoh, eindelijk voorbij… Wij waren het jaar begonnen op een héél mooi Autosalon in januari 2020 met - gespreid over 2020 - een heleboel nieuwigheden die we nog zouden gaan lanceren.

Toen is de wereld een beetje op z’n kop gezet en zijn we na dat salon al snel terechtgekomen in een periode van stilstand. Dat heeft een heleboel procedures en plannen op z’n kop gezet. In de plaats van al die nieuwigheden gespreid over het jaar op de markt te brengen en te lanceren, hebben we dit bijna allemaal in het najaar gedaan. 

Het was echt een enorme opeenvolging van nieuwe modellen die eigenlijk sinds september - oktober op ons afgekomen zijn, met de i10, een nieuwe i30, en zeker met de nieuwe Tucson die we nu aan het lanceren zijn. Een hele grote concentratie dus naar het einde van 2020 toe.


20210125131612nieuwe-hyundai-i20---vroom.jpg

Is dat erg? Nee. Het was geen aangenaam jaar. Dat was voor niemand zo. Voor de sector niet. Voor onze dealers al zeker niet. We sluiten het uiteindelijk ook af met - grosso modo - een kwart minder verkoop dan wat we hadden vooropgesteld. Maar daar zit iedereen in hetzelfde schuitje en we weten allemaal hoe het komt. Dus daar moet je ook niet te lang meer bij blijven stilstaan. Het ligt achter ons. Het ziet er stilaan naar uit dat er - na een jaar van problemen - ook oplossingen beginnen te komen. Als merk en als sector moeten we dan ook vooruit durven kijken en zeggen: “What’s done is done, vooruit met de geit!”. (lacht)  

Ik heb gezien dat jullie ook een heel uitgebreide online showroom hebben ondertussen. Is dat naar aanleiding van de gebeurtenissen van vorig jaar of was dit altijd al het plan?

Wim Doms: Die twee lopen wat samen. We stelden ons bij Hyundai wel al langer vragen bij heel die dynamiek die de Belgische automarkt kent in januari. Die heeft een enorme impact, dat is wel duidelijk. We vroegen ons dan ook af: “Komt dit nu alleen maar door het Autosalon? Zijn er ook andere manieren om dat te doen?” (lacht) Dat zijn gewoon terechte, geïnteresseerde vragen die je jezelf stelt. Toen duidelijk werd dat een Autosalon houden in januari 2021 bijzonder moeilijk zou worden, hebben we heel snel de stap gezet om eens in de praktijk te proberen wat we ons nu al zo lang afvragen. 

De twee hangen dus wat samen. Het idee om te investeren in digital en te zorgen dat we een mooi digitaal parcours hebben voor klanten en prospecten leefde al veel langer. Deze situatie heeft wel de ideale gelegenheid, het ideale platform of de ideale context geboden om in het diepe te springen, te zwemmen en te zien wat het geeft. We zijn dus heel benieuwd om te zien hoe we met dit soort investeringen een deel van die januari-dynamiek kunnen opvangen. Binnen dit en een maand of twee kunnen we zeggen wat het resultaat is geweest.


20210126130502autosalon-in-je-oren---quote---hyundai---vroom---nl.png

Het ziet er in ieder geval heel vernieuwend uit. Zien jullie dit naar de toekomst toe aan belang winnen, bijvoorbeeld wanneer we allemaal weer gewoon naar de showroom kunnen gaan? Of gaan beide zaken elkaar blijven aanvullen denk je?

Wim Doms: Wat een crisis zoals we die nu meegemaakt hebben eigenlijk altijd zou moeten triggeren is dat je naar buiten durft komen met nieuwe initiatieven. Allemaal in een hoekje liggen klagen over hoe erg het allemaal wel niet is, dat ligt niet in de aard van Hyundai. In die zin hebben we dus nu beslist dat dit hét moment is om te durven springen en iets radicaal anders te proberen.

Wil dat zeggen dat we voortaan alleen nog maar daarin geloven? Neen. Wij hebben in heel de carrière van ons merk altijd gedurfd om nieuwe dingen te proberen. Tot nu toe draaide dat meestal aardig goed uit. Dat gaat van de manier waarop we onze auto’s bouwen en technologieën in de markt durven zetten tot nu dus ook de manier waarop we onze commerciële aanpak durven herdenken. Corona was een heel “mooie” gelegenheid om risico’s te nemen.

Gaan we alleen dát nog doen in de toekomst? Nee, natuurlijk niet. Onze dealers ontvangen nu ook nog mensen voor alle duidelijkheid, met veel plezier trouwens. Het is dan wel op afspraak - rekening houdend met de geldende maatregelen – maar iemand die een Hyundai wil kopen kan nu ook nog altijd naar een dealer stappen. Dat vergeten de mensen weleens. Het is eerder een combinatie van de twee. In die zin lopen de digitale en de eerder traditionele commerciële aanpak samen. Dat typeert onze sector en ons merk. 

Nieuwe technologieën vegen oude technologieën ook nooit radicaal van tafel. Het is net de bedoeling dat ze complementair zijn aan elkaar en dat je iedereen het soort oplossing biedt die hen het beste uitkomt. Iemand die graag eerder digitaal dan fysiek in de showroom op zoek gaat naar een auto, die kan dat. Maar iemand die nog altijd graag naar de showroom gaat, kan dat evengoed. 

Toen de televisie gekomen is, is de radio niet verdwenen. Toen de auto kwam, is het paard niet van de wereld verdwenen. En nu digitale showrooms er zijn, zullen fysieke showrooms ook niet verdwijnen. Het is gewoon de kunst om ze op de juiste manier met elkaar te combineren. Dat is wat we nu aan het proberen zijn.


20210125132101hyundai-tucson---vroom.jpg

Wat heeft 2021 in petto? Waar mogen we naar uitkijken? 

Wim Doms: Héél véél. (lacht) Het sterke aan Hyundai is dat we nu ons jongste gamma aller tijden hebben. Op een goed jaar tijd is héél ons gamma – van i10, tot i20, i30, IONIQ, KONA, Santa Fe en Tucson – ofwel helemaal vernieuwd, zoals de nieuwe Tucson, ofwel heeft het een grondige facelift gekregen, zoals de i30. We hebben nog nooit zo’n jong gamma gehad. Dat is een heel dankbare positie om het jaar mee te starten, zeker wanneer je kan beginnen met de Tucson die ons nieuw model is maar tegelijkertijd ook ons best verkopende model vervangt. 


“Het sterke aan Hyundai is dat we nu ons jongste gamma aller tijden hebben.”


Betekent dit dan dat we de komende jaren geen nieuwigheden meer nodig hebben? Zo zit Hyundai dan ook weer niet in elkaar. (lacht) Er komt dus nog veel nieuws bij en dat gaat eigenlijk twee richtingen uit. Ten eerste is dat verder bouwen aan specifieke versies, vooral versies die het imago van ons merk mee versterken. Zo zijn de eerste nieuwigheden die er zitten aan te komen voor het voorjaar de N-versies of sportieve versies van onze i20 en onze i30. Zijn die qua volume belangrijk? Neen. Zijn die belangrijk voor het imago van ons merk, de bekendheid van ons merk en om mensen te laten dromen? Héél zeker. Onze N-modellen? Elke petrolhead z’n hart gaat hier sneller van slaan. Daar durf ik nu al mijn hand voor in het vuur steken.


20210125132444teaser-new-kona-n-line---vroom.jpg

Het tweede luik van vernieuwing komt later in het voorjaar. Tegen de zomer gaan we – letterlijk zelfs – ons gamma nog verder uitbreiden. Niet alleen het gamma trouwens, maar ook het merk. Er komt een extra model, een compacte SUV: de Hyundai Bayon. Qua datum ergens tussen de i20 en de KONA. En tegen de zomer gaat Hyundai ook IONIQ lanceren als nieuw merk.

Voorlopig wordt dit gezien als een submerk, maar het wordt dan echt een merk naast Hyundai? 

Wim Doms: Noem het een submerk, noem het een merk naast Hyundai. IONIQ wordt voor alle duidelijkheid een merk dat specifiek gericht is op volledig elektrische auto’s op batterijen. Voor Hyundai is elektrificatie al lang geen exotische technologie meer, in tegenstelling tot voor veel concurrenten. We hebben intussen al verschillende elektrische modellen in ons gamma. We beschouwden dit dus eigenlijk als een normaal onderdeel van wat een automerk aanbiedt.

Hyundai is al zo ver gegaan in elektrische auto’s dat het tijd is om een nieuwe grote stap te zetten en alle mogelijkheden die elektrisch rijden biedt helemaal uit te putten en te doorgronden. Niet alleen qua rijden, maar ook qua design van auto’s en qua out-of-the-box denken. Dat verdiende dus een merk op zich.


“IONIQ als merk gaat echt resoluut modern zijn, veel moderner dan wat we tot nu toe ooit gezien hebben.”



Over de IONIQ 5 wordt heel weinig gelost. Kan je daar al iets meer over vertellen? Die vormgeving is toch anders dan wat we van Hyundai gewend zijn? Hij ziet er wat retro uit. Het model doet mij wat denken aan DeLorean of een Alfa SZ. Verder mogen we nog niets weten, want we vinden maar drie foto’s. Klopt dat? (lacht)

Wim Doms: Op dit moment zijn er inderdaad nog maar drie heel basic foto’s, maar als ik hier referenties hoor als DeLorean – een icoon uit de autogeschiedenis – dan ben ik zelf als automens al enorm blij. Er komt heel binnenkort meer nieuws over de IONIQ 5. We hebben hem nu al heel kort even laten zien, al is het maar om al eens te tonen dat we met dit model een radicaal nieuwe weg inslaan.

Hyundai heeft nog geen honderden jaren geschiedenis, maar grosso modo eerder zo’n 40 à 50 jaar. Dat is veel korter dan veel Europese merken. Deze launch moet ons in staat stellen om – voor het eerst in de geschiedenis van ons relatief jonge merk is – design-gewijs iets hypermodern te doen en toch te knipogen naar ons verleden. 

Hij verwijst deels al – zoals Concept 45 ook deed – naar het allereerste begin van Hyundai op de Europese markt met de concept car die toen de Hyundai Pony aankondigde. Het is dus de eerste keer dat we dat soort modern retro-design kunnen toepassen. Dat geeft je als merk toch het gevoel dat je volwassen aan het worden bent. Kunnen knipogen naar het verleden geeft je bij veel mensen – voor wie auto’s nog steeds een passie is – veel credibiliteit.


20210125132830ioniq-line---vroom.jpeg

Maar laat ons duidelijk zijn, IONIQ als merk gaat echt resoluut modern zijn, veel moderner dan wat we tot nu toe ooit gezien hebben. Qua design aan de buitenkant, maar zeker ook qua mogelijkheden die elektrisch rijden biedt. Dat is wat we met IONIQ gaan doen, op een manier die de sector tot nu toe nog niet heeft gezien. Het zijn nu nog maar een paar foto’s, maar geef het nog een maandje en je gaat al meer te weten komen. (lacht)

Hyundai is ook al jaren een vaste waarde in de rallysport. Je had het al over de N-modellen die daar een beetje op gebaseerd zijn. Hoe belangrijk is dat voor het merk?

Wim Doms: Ik denk dat iets als het wereldkampioenschap rally – maar gewoon ook autosport in z’n geheel – voor een merk als Hyundai van cruciaal belang is. Autosport is per definitie iets waar je je kunnen en capaciteiten kan bewijzen. Los van de technologische grenzen opzoeken en technologisch gigantische vooruitgang boeken, is aanwezig zijn in de autosport van onschatbare waarde voor het imago van je merk.



“Op alle niveaus is autosport iets waar je als merk heel veel respect, beleving en passie uit kan halen bij je publiek. Daar geloven wij heel hard in.”



Valt dat in cijfers uit te drukken? Deels wel, deels ook niet. Ooit, in de jaren ’50 - ’60 zei Ford altijd: “Race on Sunday, Sell on Monday.” Of het zo rechtstreeks verbonden is, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat als je op eender welk manche van het rallykampioenschap bent - of dat nu in Argentinië is, Nieuw-Zeeland, Europa, Turkije, of waar ook ter wereld – en je ziet hoeveel mensen er naar jouw auto’s staan te kijken met pretlichtjes in hun ogen, met hun kinderen erbij, met de belevenis die rally en autosport kan bieden aan mensen… dan is dat iets waarmee je als merk nog altijd aan je imago bouwt.

Dat mag je dus zeker niet negeren. We doen dat op wereldschaal met het WRC, maar ook nationaal. Op wereldschaal hebben we het geluk dat we daar ook een Belgische crew in hebben en een Belgisch meervoudig wereldkampioen met Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul. Nationaal doet Hyundai BeLux dit op z’n eigen niveau, met z’n eigen middelen. 


20210125133326hyundai-rally---vroom.jpg

Ook wij investeren in België in het rallyprogramma van Grégoire Munster en Louis Louka voor BMA, een volledig Belgisch team met Belgische jonge piloten die intussen ook Junior Driver geworden zijn voor BMA Motorsport. Zij hebben dit jaar ook als ambitie om Hyundai heel hard te laten opmerken in het Belgisch rallykampioenschap. Laten we hopen dat er zo veel mogelijk rally’s mogen doorgaan. Daarvoor moet ik nog een paar regeringen bellen, maar dat komt wel in orde. (lacht) Op alle niveaus is autosport iets waar je als merk heel veel respect, beleving en passie uit kan halen bij je publiek. Daar geloven wij heel hard in.

Goed. We zijn bijna aan het einde van onze podcast. Dan heb ik voor jou nog mijn ronde met snelle vragen. Als je er klaar voor bent, dan gaan we eraan beginnen. Ik geef je twee mogelijkheden en jij kiest één van de twee.

Fiets of step? 

Wim Doms: Fiets.

Uit eten of uithalen?

Wim Doms: Uit eten.

Tweezitter of SUV?

Wim Doms: Tweezitter.

Formule 1 of Formule E?

Wim Doms: WRC. (lacht)

Manueel of automaat?

Wim Doms: Manueel.

Francorchamps of Nürburgring?

Wim Doms: Francorchamps.

Radio of podcast?

Wim Doms: Sinds vandaag podcast. (lacht)

Ring van Antwerpen of Ring van Brussel?

Wim Doms: De Ring van Brussel.

Met de auto door de binnenstad of een autovrij centrum?

Wim Doms: Da’s een moeilijke. Met de juiste auto door de binnenstad. (glimlacht)

En dan de laatste vraag: IONIQ of Veloster?

Wim Doms: IONIQ.

Héél erg bedankt om deel te nemen aan onze VROOM.be podcast Wim. Hopelijk tot volgende keer!

Vond jij deze aflevering interessant? Vergeet je dan zeker niet te abonneren én volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn. We hebben nog heel wat autonieuws voor jou in petto. Bedankt om te luisteren en tot de volgende keer!

Advertentie
Advertentie
Advertentie