BMW lijkt zich een stuk van de premium-terreinwagentaart te willen toe-eigenen en mikt met een gloednieuw model duidelijk op concurrenten zoals de Mercedes G-Klasse en de Land Rover Defender!
Volgens onze collega’s van Automotive News werkt BMW aan een volwaardige premium-terreinwagen, mogelijk zelfs een luxemodel, die intern voorlopig gekend is onder de codenaam G74. Daarmee zou het Beierse merk de strijd aangaan met gevestigde en populaire modellen zoals de Mercedes G-Klasse en de Land Rover Defender. Om deze concurrenten het hoofd te bieden, zou de Beierse terreinwagen uitgerust worden met luchtvering en tot drie vergrendelbare differentiëlen, om zo zijn vierwielaandrijving optimaal te benutten. Het model zou bovendien plaats bieden aan 7 personen.



"We zijn al een hele tijd met dit project bezig"
De komst van dit nieuwe model werd ook bevestigd aan onze collega’s van Autocar door een "hooggeplaatste BMW-verantwoordelijke". Die liet zelfs verstaan dat de ontwikkeling van deze toekomstige terreinwagen al in een vergevorderd stadium zit. Volgens hem is BMW zich bovendien "bewust van het commerciële potentieel van zo’n voertuig. We zijn al een hele tijd met dit project bezig. Het is absoluut noodzakelijk dat het een verbrandingsmotor krijgt." Toch liet dezelfde persoon weten dat BMW ook nadenkt over "de introductie van een elektrische aandrijflijn met range-extender" onder de motorkap van deze toekomstige terreinwagen.

Een terreinwagen met verbrandingsmotor, hybride aandrijving, elektrisch... of alle drie?
Omdat deze toekomstige vlaggenschip-terreinwagen waarschijnlijk een brandstof- of hybride aandrijving krijgt, zou hij gebouwd worden op een evolutie van BMW’s CLAR-platform. Een architectuur die vandaag al gebruikt wordt voor de X5 en X7, maar die ook de ontwikkeling van een volledig elektrische versie niet uitsluit. Ter herinnering: ook de iX maakt gebruik van dit platform. Deze recent gefacelifte elektrische SUV van BMW haalt in zijn xDrive60-versie nu tot 701 km rijbereik. Met andere woorden: zelfs als hij elektrisch wordt aangedreven, zal de toekomstige terreinwagen van BMW over voldoende uithoudingsvermogen beschikken.

Een stevig prijskaartje en productie in de VS vanaf 2029
Door zijn uitrusting en capaciteiten zal de toekomstige luxueuze terreinwagen van BMW zich vermoedelijk boven de X7 positioneren in het gamma. Logischerwijs zal hij dan ook duurder geprijsd zijn. Hij zou zelfs de huidige XM kunnen vervangen, die tot nog toe niet bepaald een groot succes is. Eén ding staat dus vast: wanneer deze toekomstige BMW-terreinwagen op de markt komt, zal zijn prijs ruim boven de 100.000 euro starten. Maar dat is niet voor meteen… De productie zou pas in 2029 van start gaan, in de Verenigde Staten, meer bepaald in Spartanburg, South Carolina – waar ook de X5 en X7 worden gebouwd.