François Piette

3 MRT 2008

Op Duitse leest, maar nog steeds Citroen

Te midden van de zwerm monospaces, SUV’s en andere nieuwe carrosserievarianten lijkt de familiale berline wat terrein verloren te hebben. Alhoewel de vraag wat afnam blijft dit toch het type wagen waarmee de constructeurs het beleg op hun boterham verdienen. Na de eerste C5 die op het vlak van styling wat tegenviel, veegt het merk met het visgraatmotief die herinnering met een erg geslaagde opvolger volledig weg. Dit is zeker en vast één van de mooiste Citroëns van de laatste twintig jaar. Subjectief? Zeker en vast, want bij auto’s is de stijl toch één van de hoofdargumenten.

 

Presentatie

De C5 ziet er niet enkel geweldig uit, de nieuweling speelt ook nog een aantal andere, verleidelijke troeven uit die zijn marktaandeel zeker nog wat kunnen uitbreiden. Citroën speelt trouwens open kaart door te stellen dat zij de professionele markt beogen. Een markt die 60%van de verkoop in dit segment vertegenwoordigt. Citroën heeft beseft dat een gedeelte van deze markt nogal weigerachtig staat tegenover een hydraulische ophanging en presenteert dan ook twee types ophanging. Een “gewone” voor de meer bezadigde motorisaties en een hydropneumatische voor de krachtigste versies. Hierbij gaat het trouwens om de Hydractive III+ en die we al uitgebreid hebben mogen appreciëren in de C6.

Onder de motorkap is er keuze tussen zes verschillende motoren. De benzineversies beperken zich tot de 1.8 van 127 pk en de 2.0 van 140 pk, terwijl de 3.0 V6 bij ons niet wordt aangeboden. Bij de diesels is de keuze wat uitgebreider, want 93 % van de verkoop kiest immers voor dit brandstoftype. Starten doen we met de gekende 110 pk sterke 1.6 HDI, waarna de 138 pk krachtige 2.0 HDI komt. Tenslotte zijn er de uitstekende 2.2 HDI van 163 pk en de 2.7 V6 van 208 pk die het motorenpallet afronden.

Kwaliteit, dat was het woord bij uitstek tijdens de persconferentie. Maar ook het woord dat tijdens het ontwerp en de fabricatie een beduidende rol heeft gespeeld. Dit om aan de vraag van het cliënteel te kunnen voldoen dat jarenlang in Teutoonse kwaliteit heeft rondgetoerd. Citroën heeft dus flink uitgepakt door de afwerking en controle gevoelig te verbeteren en van in het begin voor goede materialen te kiezen.


In de praktijk

Wij kregen de gelegenheid om op de pittoreske wegen van de Portugese kust de C5 in avant-première te testen. En het moet gezegd dat die wegen weinig rechte stukken hebben en bovendien in een niet al te beste staat verkeren. Niet dat we er in ons Belgenlandje beter aan toe zijn, maar het was wel de ideale plaats om de ophanging grondig te testen. Dus nam uw dienaar graag plaats in een 2.0 HDI met manuele 6-bak. En onmiddellijk springt de enorme vooruitgang op het gebied van kwaliteit in het oog. De gebruikte materialen zien er niet alleen goed uit, maar voelen ook erg aangenaam aan. De vooruitgang is zelfs spectaculair te noemen en het is dan ook met een verwonderde blik dat wij de C5 bij de besten uit zijn klasse rangschikken. De uitrusting is allesbehalve karig en de C5 krijgt standaard al een automatische airco, snelheidsregelaar, boordcomputer, een lederen stuurwiel, elektrisch bediende ruiten enz…


Op weg !

Reeds na enkele meters besef je dat ook de geluiddemping nu op het hoogste niveau staat. Wel zijn de bergvakken wat te spaarzaam verdeeld, terwijl de koffer slechts 439 liter kan slikken (467 met banden-herstelkit). De inzittenden vooraan hebben ruimte zat en de uitstekende stoelen kunnen met schitterend leder overtrokken worden, maar achteraan is het toch wat krap, zeker wat de hoofdruimte betreft. Op de weg behoudt de C5 het typische Citroën-comfort en ook met de “gewone” ophanging worden de koetswerkbewegingen soepel opgevangen. Zonder dat je het weggedrag te weinig dynamisch kan noemen. We durven zelfs zeggen dat deze ophanging het gevoel van de oude hydraulische ophanging geeft. De 2.0 HDI is uiteraard krachtig genoeg om de C5 dynamisch vooruit te drijven, maar met een leeggewicht van 1,6 ton moet je toch geen sportieve prestaties verwachten.

Heel andere koek is het bij de 2.7 V6 HDI, die wij ook mochten testen. Standaard wordt hij met een schitterende werkende automaat uitgerust en hij onderscheidt zich door een enorm rustige werking en enkel bij volle acceleraties wordt je eraan herinnerd dat er een 6-cilinder onder de kap steekt. De Hydractive III+ zorgt dat de weg eerder op een vliegend tapijt lijkt en ook dat is typisch Citroën, je houdt ervan of je hebt er een hekel aan. In ieder geval is het minder karikaturaal als indertijd met de CX of de DS. Voor een extra portie stevigheid is er trouwens nog de Sport-mode, die een stuk dynamisme toevoegt, maar wel het comfort beperkt. Kortom, uitstekend en erg fijn werk.


Commercialisatie

Voor de berline start de commercialisatie in april en in juni voor de Tourer (zo noemt Citroën zijn break). Prijsmatig start het gamma bij 22.950 € voor de 1.8 16v Tentation. De diesels starten net onder 25.000 € voor de 1.6 HDI Tentation. Voor de 2.0 HDI dien je een goede 2.050 € toe te voegen, terwijl je voor de 2.7 V6 HDI Exclusive 37.850 euro dient neer te tellen.

Conclusie

De C5 is onder een goed gesternte geboren en breekt duidelijk met het verleden. Maar vergeet hierbij niet om nog wat extra troeven naar voor te schuiven. Voor zij die de hydraulische ophanging geen goed hart toedragen is er een klassieke variante van erg hoog niveau terwijl het typische Citroën-comfort behouden blijft. Tegenover de vorige versie verloor de nieuweling wat bagageruimte, maar toch durft de C5 zich als “koningin van het segment” naar voren schuiven. En dus zullen we in een gedetailleerde test dit onderwerp tot op het bot uitdiepen.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie