François Piette

30 SEP 2015

Honda FCV: met waterstof als brandstof

De Japanse constructeurs timmeren hard aan de weg en zijn drukdoende om de wagens van de toekomst te bouwen. Honda zal op het Autosalon van Tokyo de FCV onthullen, een berline die wordt aangedreven door een krachtbron op waterstof. Europa zal met dit nieuwe model in 2017 kennismaken.

De FCV erft de basis die de FCX Clarity heeft gelegd. Dat is een model dat enkel aan de hand van leasing beschikbaar was in Japan en in Zuid-Californië. De nieuwe FCV, die een rechtstreekse concurrent wordt van de Toyota Mirai, zal wel een groter publiek bereiken.

De bouw van de FCV is relatief conventioneel. De krachtbron op waterstof zit immers op de plaats waar er anders een motorblok met versnellingsbak zou zitten. Honda belooft alvast een erg ruim interieur voor vijf volwassenen.


Generator

De autonomie van de FCV zou met een volle waterstoftank 700 km zijn. Voltanken zou slechts enkele minuten in beslag nemen. Honda stelt dat het rijgedrag erg aangenaam is, mede dankzij de krachtige motor.

Niet onbelangrijk voor de Japanse thuismarkt: deze Honda laat zich indien gewenst ook omvormen tot elektrische noodgenerator.

Advertentie
Advertentie
Advertentie