Afgelopen donderdagmiddag stelde de Brusselse regering haar plannen voor een intelligente kilometerheffing voor. Het plan heet Smartmove en bestaat uit twee aparte luiken: enerzijds een haalbaarheidsstudie in combinatie met impactonderzoeken, en anderzijds een verordening die de toekomstige belasting regelt die moet strijden tegen de verkeersdrukte.
Het Brussels gewest heeft een fiscaal model de voorkeur gegeven waarbij het gebruik van de auto wordt belast in plaats van het bezit ervan. De belasting zal dan gebeuren in functie van het aantal kilometer dat je rijdt en het moment waarop je rijdt (’s nachts, piekuren of daluren). Bij de berekening zal ook rekening worden gehouden met het vermogen van de wagen.
Concreet: wie betaalt wat?
Onze collega’s van de krant La Dernière Heure schrijven dat de Brusselse regering verschillende simulaties heeft uitgevoerd waar concreet wordt getoond wie betaalt, en vooral hoeveel. De simulaties gaan uit van 200 werkdagen per jaar, het fiscaal vermogen van de wagens en het moment waarop de verplaatsing gebeurt.
Zo konden verschillende voorbeelden worden gedestilleerd. Een Nissan Micra van 66 kW bijvoorbeeld die vier keer per week wordt gebruikt voor verplaatsingen op hoofdzakelijk Brussels grondgebied zal zijn eigenaar 44 euro per jaar kosten (in plaats van 105,07 euro vandaag). Een Volkswagen Golf van 85 kW die uitsluitend ’s nachts en in het weekend door een nachtverpleegster wordt bestuurd, rijdt gratis (in plaats van 198,4 euro verkeersbelasting vandaag). Derde voorbeeld: een Gentenaar met een Audi A8 50 TDI die elke dag naar Brussel rijdt en soms ook in het weekend. Die krijgt een gepeperde rekening voorgeschoteld: bovenop de Vlaamse taks van 842,69 euro zal hij nog eens 1.600 euro per jaar aan Brusselse belastingen moeten ophoesten.
Wat onthouden we uit deze voorbeelden?
Allereerst gaat het hier nog om simulaties. Voor het Smartmove-plan definitief wordt ingevoerd, komt er eerst nog een overlegfase met het Vlaamse en het Waalse gewest.
Ten tweede noteren we dat de Smartmove-tarieven gratis zijn in het weekend en ’s nachts (na 19 uur). Tot slot dat pendelaars uit Vlaanderen en Wallonië zullen moeten betalen als ze met de auto in Brussel willen komen werken. Brusselaars die hun auto ‘intelligent’ gebruiken (buiten de piekuren) kunnen flink wat geld besparen.