François Piette

5 JAN 2009

Knap, toch

Eigenlijk mogen we als Belgen een beetje trots zijn op de Seat Ibiza! Het is immers onze erg sympathieke landgenoot Luc Donckerwolke die de erg geslaagde lijnen van de Ibiza tekende. Met een wat gedrongen silhouet laat de driedeurs duidelijk zijn sportieve ambities kennen. Seat noemt hem dan ook graag zijn “SportCoupé”. Wij onderwierpen de versie die het gros van de verkoop zal uitmaken aan een test: ziehier de1.4 TDI.

Presentatie

Het verschil tussen de normale versie en de SC is niet enkel een kwestie van verdwenen achterportieren. Het profiel is scherper, meer gespannen, zelfs zuiverder. Aan de achterzijde zijn de verschillen opvallend. De achterklep, achterlichten en bredere achtervleugels geven de auto een eigen identiteit.

Motor

De 1.4 liter driecilinder is een oude bekende en ontwikkelt hier 80pk en 195 Nm aan 1800 omw. Via een vijfbak wordt dat alles naar het asfalt gestuurd.

Met een kwartslag van de sleutel slaat de motor aan en…dogdogdog weerklinkt. Ook onder de kap van de Ibiza blijft de kleine diesel zichzelf en vibreert en dreunt hij als vanouds. Discretie is duidelijk niet zijn sterkste punt! Maar eens hij op temperatuur is en aan gestabiliseerde snelheid valt het allemaal nog goed mee.

De motor mag dan wel wat opvallen door zijn geluidsproductie, toch zijn de prestaties niet helemaal in verhouding. De schuld moeten we bij de lange overbrenging zoeken die beter bij een grotere motor past. Seat heeft getracht om de toerentallen van de motor zo laag mogelijk te houden maar daardoor werkt de motor wat verstikt en heb je steeds de indruk dat het niet vooruit gaat. Om enigszins vlot te hernemen moet je dus geregeld naar de versnellingspook grijpen. Maar vanaf 2000 toeren krijgen we een kleine symfonie in 12 kleppen te horen en die houdt aan tot aan de rode zone. Helaas draait op autosnelwegen de motor aan 2200 toeren en voor dynamische hernemingen is dat wat te weinig. Seat wist ons te vertellen dat de top bij 170 kmu bereikt wordt, terwijl de sprint van 0 tot 100 in 12,9 seconde afgehaspeld wordt.

De kleine motor staat echter bekend om zijn zuinigheid en ons gemiddelde van 5,6 l op 100 km bevestigt dit. En dan moeten we nog toegeven dat we niet bepaald volgens de eco-principes gereden hebben. Wat de CO2-uitstoot betreft heeft Seat 114 gr/km gemeten, waardoor de Ibiza recht heeft op 3% extra korting vanwege de regering.

Wegligging

De Ibiza SC moest dynamisch worden en dat is volledig gelukt. Hij lijkt zelfs beter opgehangen als de 5-deurs die we onlangs testten. Hij stuurt erg precies en je kan de Ibiza haarscherp de bocht insturen. En daarbij vertoont de SC haast geen rol! De achtertrein volgt het opgegeven spoor maar laat zich op aanvraag gewillig opzij zetten. Een erg geslaagde ophanging dus, die toch nog zijn meerdere moet erkennen in de Peugeot 207 die de referentie blijft.

Comfort

Het ophangingscompromis kiest duidelijk voor de wegligging. Dit betekent dat de demping eerder hard is. Gelukkig zijn de stoelen van deze versie erg goed en zorgen ze bovendien voor een uitstekende zijdelingse steun. De ergonomie werd van VW geërfd en is dus vrij van kritiek. Maar ook de kwaliteit van de materialen is er een stuk op vooruit gegaan, buiten enkele kunststofonderdeeltjes dan toch. Vooraan vind je ruim plaats, maar achteraan gaat het er heel wat krapper aan toe. De achterbank werd niet al te doordacht uitgevoerd en mensen met claustrofobie zullen het hier zeker moeilijk hebben. En om op die achterbank te geraken kan je beter wat lenigheid bezitten.

Prijzen en uitrusting

Seat stelt drie uitrustingsniveaus voor. De basisversie is de Reference en kan de uwe zijn voor 13.890 €. Voor die prijs krijg je al een pollen- en stoffilter en een partikelfilter. Voor een airco (mechanisch) moet je 1000 € ophoesten, terwijl een snelheidsregelaar 157 € kost en metaalkleur op 352 € komt. Een radio-CD met MP3, uitwendige aansluitingsmogelijkheid en bediening op het stuur laat zich met 375 € vergoeden. Seat voorziet een Tom-Tom GPS pre-installatie waardoor de GPS zonder problemen rechtstreeks op het dashbord kan geplaatst worden en voor slechts 50 € extra kan je die toch niet laten liggen.

Conclusie

Met zijn knappe lijn belooft de Seat Ibiza SC heel wat. Zijn sportieve look wordt met een uitstekende wegligging beloond. De kleine 1.4 TDI is daarentegen eerder timide en krijgt weinig hulp van de lange versnellingsbak die eerder voor zuinigheid als voor vlotte hernemingen kiest. Maar het resultaat is eigenlijk niet zo slecht. Hij mag dan wel de chrono’s niet vermorzelen, maar is wel erg zacht voor de portefeuille.

Advertentie
Advertentie
Advertentie