of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Chaîne de montage automobile moderne avec carrosseries suspendues en mouvement vers assemblage final.","nl":"Moderne autofabriek montageband met hangende carrosserieën die naar eindmontage bewegen."}
{"fr":"Opel Mokka moderne sur plage, arrière-plan montagne et mer.","nl":"Moderne Opel Mokka aan strand met bergen en zee op achtergrond."}
1/5

Stellantis legt een aantal fabrieken stil door de slabakkende vraag

De Europese automarkt heeft het op dit moment niet makkelijk. Dat merkt ook Stellantis, de groep boven onder andere Citroën, Fiat, Opel en Peugeot. Het legt nu de band in een aantal van zijn fabrieken tijdelijk stil.

Geschreven door Arnaud Henckaerts

25 September 2025

Advertentie

Stellantis klopt zich op de borst met de verkoopcijfers tijdens de eerste acht maanden van dit jaar. Met meer dan 1.6 miljoen nieuw ingeschreven voertuigen staat de groep op een tweede plaats in Europa, met een marktaandeel van 16,7%. Maar dat betekent niet dat alles rozengeur en maneschijn is in het Stellantis-universum. De nieuwe CEO moest net na zijn aantreden een verlies over de eerste jaarhelft aankondigen en de groep heeft te kampen met de nasleep van motorproblemen. En nu moet het ook nog eens de band in enkele fabriek stilleggen omwille van de zwakke vraag in Europa.

In Frankrijk en Italië, maar in ook andere landen

Het gaat volgens persbureau Reuters specifiek om twee van de vele Stellantis-fabrieken in Europa: die in het Poissy, in de buurt van Parijs, en die in het Italiaanse Pomigliano, in de buurt van Napels. In Poissy, waar de DS3 en de Opel Mokka van de band rollen, wordt er vanaf eind september drie weken lang niet gewerkt. In Pomigliano, waar de Fiat Panda en de Alfa Romeo Tonale gebouwd worden, zou het gaan om twee weken. Maar verschillende Europese media berichten ook over andere tijdelijke fabriekssluitingen, onder andere in het Duitse Eisenach, het Poolse Tychy en de Spaanse fabrieken van de groep in Zaragoza en Madrid.

Moderne Opel Mokka aan strand met bergen en zee op achtergrond. Rode DS 3 Crossback onder een Parijse brug aan de oever van de Seine. Autofabriek: Arbeider controleert rode autocarrosserie op productielijn.
Advertentie

Zwakke vraag...

De werknemers van de fabrieken worden doorbetaald, maar mogen wel thuis blijven. Stellantis zegt met de tijdelijke fabriekssluitingen de productie te willen aanpassen aan de marktvraag, en die is in Europa over het algemeen zwak, een situatie waar wel meer merken last van hebben. Door tijdelijk minder of in sommige fabrieken zelfs geen auto’s te produceren, probeert Stellantis te vermijden dat het opgescheept raakt met teveel stock. Dat is een situatie die het eerder al meemaakte in de VS. Stellantis is immers ook het moederbedrijf boven Chrysler, Dodge, Jeep en Ram. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan nam de groep maatregelen om de stock weg te werken, onder andere met hoge kortingen.

Grijze Dodge Hornet SUV op geplaveide straat voor stedelijke gebouwen.
Advertentie

...en importtarieven

De politieke situatie in de Verenigde Staten zou ook een deel van de verklaring zijn voor de productiestop in Pomigliano. Daar wordt op basis van de Alfa Romeo Tonale immers ook de Dodge Hornet gebouwd. En de invoering van de ‘tariffs’ of invoerrechten van 15% op Europese auto’s maakt dat model plots duurder, terwijl de Amerikaanse appetijt naar ‘kleine’ modellen sowieso al minder groot is.

Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Advertentie