Stellantis klopt zich op de borst met de verkoopcijfers tijdens de eerste acht maanden van dit jaar. Met meer dan 1.6 miljoen nieuw ingeschreven voertuigen staat de groep op een tweede plaats in Europa, met een marktaandeel van 16,7%. Maar dat betekent niet dat alles rozengeur en maneschijn is in het Stellantis-universum. De nieuwe CEO moest net na zijn aantreden een verlies over de eerste jaarhelft aankondigen en de groep heeft te kampen met de nasleep van motorproblemen. En nu moet het ook nog eens de band in enkele fabriek stilleggen omwille van de zwakke vraag in Europa.
In Frankrijk en Italië, maar in ook andere landen
Het gaat volgens persbureau Reuters specifiek om twee van de vele Stellantis-fabrieken in Europa: die in het Poissy, in de buurt van Parijs, en die in het Italiaanse Pomigliano, in de buurt van Napels. In Poissy, waar de DS3 en de Opel Mokka van de band rollen, wordt er vanaf eind september drie weken lang niet gewerkt. In Pomigliano, waar de Fiat Panda en de Alfa Romeo Tonale gebouwd worden, zou het gaan om twee weken. Maar verschillende Europese media berichten ook over andere tijdelijke fabriekssluitingen, onder andere in het Duitse Eisenach, het Poolse Tychy en de Spaanse fabrieken van de groep in Zaragoza en Madrid.



Zwakke vraag...
De werknemers van de fabrieken worden doorbetaald, maar mogen wel thuis blijven. Stellantis zegt met de tijdelijke fabriekssluitingen de productie te willen aanpassen aan de marktvraag, en die is in Europa over het algemeen zwak, een situatie waar wel meer merken last van hebben. Door tijdelijk minder of in sommige fabrieken zelfs geen auto’s te produceren, probeert Stellantis te vermijden dat het opgescheept raakt met teveel stock. Dat is een situatie die het eerder al meemaakte in de VS. Stellantis is immers ook het moederbedrijf boven Chrysler, Dodge, Jeep en Ram. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan nam de groep maatregelen om de stock weg te werken, onder andere met hoge kortingen.

...en importtarieven
De politieke situatie in de Verenigde Staten zou ook een deel van de verklaring zijn voor de productiestop in Pomigliano. Daar wordt op basis van de Alfa Romeo Tonale immers ook de Dodge Hornet gebouwd. En de invoering van de ‘tariffs’ of invoerrechten van 15% op Europese auto’s maakt dat model plots duurder, terwijl de Amerikaanse appetijt naar ‘kleine’ modellen sowieso al minder groot is.