De tweede generatie DS 3, met aanvankelijk nog het achtervoegsel ‘Crossback’, kwam in 2018 op de markt en SUV-iseerde het compacte ‘premiummodel’ dat DS mee op de kaart zette als apart merk in plaats van een submerk van Citroën. Hij staat op hetzelfde (e)CMP-platform als de Peugeot 208/2008 en de Opel Corsa/Mokka, en kreeg dan ook een elektrische versie, die in DS-taal ‘E-Tense’ wordt genoemd. In september 2022 werd dan weer de facelift voorgesteld, die de DS 3 niet enkel een nieuwe look opleverde, maar ook een vernieuwde elektrische aandrijflijn. Het is deze versie die we nu eindelijk onder de loep nemen, na eerder al de benzinevariant te hebben getest
Design DS Automobiles DS 3
Mag er nog kleur zijn?
Op het eerste gezicht is er niet veel veranderd met de facelift, maar het basisdesign was dan ook al best origineel. De typische stijlelementen zoals de ‘haaienvin’ ter hoogte van de B-stijl, een hoedtik naar de eerste generatie, zijn nog steeds aanwezig. Het meest opvallende is de nieuwe lichtsignatuur, met twee lange verticale LED-strepen op de voorbumper. Het contrasterende dak zorgt voor een stijlvolle toets, maar het aantal koetswerkkleuren is redelijk beperkt: enkel Divarood springt uit het zwart-witspectrum. De verzonken deurgrepen zorgen voor een luxueuze toets, en klappen gelukkig ook tijdig uit en in bij het naderen en wegstappen van de wagen.
Ruitjespatroon
Aan boord vind je een mix terug van typische DS-details en bekende elementen uit de rest van de Stellantis-stal. Het ruitvormige patroon dat je overal terugziet, is een voorbeeld van dat eerste, net als de schakelaars voor de ruiten op de middenconsole in plaats van in de deurpanelen – iets dat enige gewenning vraagt. Maar het digitale instrumentenpaneel en het infotainmentsysteem (10,3 inch) kennen we van bij Peugeot en Citroën. Het zijn niet de meest ergonomische displays op de markt, met vooral een verwarrende bediening voor het bestuurdersdisplay. Ook moet je voor de temperatuur aan boord langs het centrale aanraakscherm gaan, iets dat ook Euro NCAP niet veilig vindt...
Beleving DS Automobiles DS 3
Geen gezinswagen
Maar we moeten toegeven dat het aangenaam zitten is in de DS 3 – toch op de voorzetels. Ze bieden veel steun en zitten toch lekker zacht. Ook de algemene kwaliteitsindruk is goed: er zijn natuurlijk nog heel wat plastics te vinden, en ook de vingerafdrukgevoelige pianozwarte afwerking ziet er niet altijd even knap uit, maar er heerst wel een ‘premium’ sfeertje aan boord.
Niet zo geweldig is het ruimteaanbod. Met een lengte van 4,12 m mag je natuurlijk geen limousine verwachten, maar zelfs vooraan zorgt de schuine bodem voor een ongemakkelijke houding. Achteraan mag je al blij zijn dat er ruimte is om je benen te zetten als volwassene. Gelukkig is de koffer nog zeer bruikbaar, met een volume van 350 tot 1.050 liter, en een piepklein opbergvakje onder de dubbele bodem voor de bandenkit. Onder de motorkap is er geen plaats voor de laadkabels, ook die moet je dus kwijt achterin.
Populairst