Test: DS 3 E‑Tense, klein, stijlvol en elektrisch

De DS 3 E-Tense heeft nu ook de nieuwe, zuinigere motor en grotere batterij gekregen als de rest van de compacte EV’s van Stellantis. Maar biedt hij voldoende luxe om zijn hogere prijs te rechtvaardigen?

"

De nieuwe motor en batterij maken de DS 3 E-Tense bruikbaarder dan ooit, maar het is zoeken naar een echte meerwaarde van dit ‘premiummodel’."

Advertentie
Advertentie

De tweede generatie DS 3, met aanvankelijk nog het achtervoegsel ‘Crossback’, kwam in 2018 op de markt en SUV-iseerde het compacte ‘premiummodel’ dat DS mee op de kaart zette als apart merk in plaats van een submerk van Citroën. Hij staat op hetzelfde (e)CMP-platform als de Peugeot 208/2008 en de Opel Corsa/Mokka, en kreeg dan ook een elektrische versie, die in DS-taal ‘E-Tense’ wordt genoemd. In september 2022 werd dan weer de facelift voorgesteld, die de DS 3 niet enkel een nieuwe look opleverde, maar ook een vernieuwde elektrische aandrijflijn. Het is deze versie die we nu eindelijk onder de loep nemen, na eerder al de benzinevariant te hebben getest

Design
Mag er nog kleur zijn?

Op het eerste gezicht is er niet veel veranderd met de facelift, maar het basisdesign was dan ook al best origineel. De typische stijlelementen zoals de ‘haaienvin’ ter hoogte van de B-stijl, een hoedtik naar de eerste generatie, zijn nog steeds aanwezig. Het meest opvallende is de nieuwe lichtsignatuur, met twee lange verticale LED-strepen op de voorbumper. Het contrasterende dak zorgt voor een stijlvolle toets, maar het aantal koetswerkkleuren is redelijk beperkt: enkel Divarood springt uit het zwart-witspectrum. De verzonken deurgrepen zorgen voor een luxueuze toets, en klappen gelukkig ook tijdig uit en in bij het naderen en wegstappen van de wagen. 

Ruitjespatroon

Aan boord vind je een mix terug van typische DS-details en bekende elementen uit de rest van de Stellantis-stal. Het ruitvormige patroon dat je overal terugziet, is een voorbeeld van dat eerste, net als de schakelaars voor de ruiten op de middenconsole in plaats van in de deurpanelen – iets dat enige gewenning vraagt. Maar het digitale instrumentenpaneel en het infotainmentsysteem (10,3 inch) kennen we van bij Peugeot en Citroën. Het zijn niet de meest ergonomische displays op de markt, met vooral een verwarrende bediening voor het bestuurdersdisplay. Ook moet je voor de temperatuur aan boord langs het centrale aanraakscherm gaan, iets dat ook Euro NCAP niet veilig vindt...

Beleving
Geen gezinswagen

Maar we moeten toegeven dat het aangenaam zitten is in de DS 3 – toch op de voorzetels. Ze bieden veel steun en zitten toch lekker zacht. Ook de algemene kwaliteitsindruk is goed: er zijn natuurlijk nog heel wat plastics te vinden, en ook de vingerafdrukgevoelige pianozwarte afwerking ziet er niet altijd even knap uit, maar er heerst wel een ‘premium’ sfeertje aan boord.

Niet zo geweldig is het ruimteaanbod. Met een lengte van 4,12 m mag je natuurlijk geen limousine verwachten, maar zelfs vooraan zorgt de schuine bodem voor een ongemakkelijke houding. Achteraan mag je al blij zijn dat er ruimte is om je benen te zetten als volwassene. Gelukkig is de koffer nog zeer bruikbaar, met een volume van 350 tot 1.050 liter, en een piepklein opbergvakje onder de dubbele bodem voor de bandenkit. Onder de motorkap is er geen plaats voor de laadkabels, ook die moet je dus kwijt achterin.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring
Zuinige elektromotor

Wat er wel onder de motorkap zit, is de bekende ‘M3’-elektromotor van Stellantis. Deze 115 kW (156 pk) en 260 Nm sterke unit zit in quasi elk compact elektrisch model van de groep, van de Peugeot e-208 tot de Fiat 600e, en onderscheidt zich vooral met zijn zuinige werking. Zelfs met een relatief kleine batterij van 54 kWh (waarvan 51 kWh bruikbaar), het gevolg van het multi-energieplatform, haalt de DS 3 E-Tense daarmee een theoretisch WLTP-rijbereik van 404 km. De prestaties zijn ook niet verkeerd voor een stadswagentje: 0 tot 100 km/u in 9 seconden en een topsnelheid van 150 km/u.

DS belooft een gemiddeld verbruik van 15,5 kWh/100 km, maar dat blijkt moeilijk te evenaren, vooral als je zoals ons veel snelweg doet en enkele korte ritjes maakt in frisse temperaturen, waarbij de verwarming een relatief grote hoeveelheid energie opslokt. Wij haalden na onze testweek een gemiddelde van een dikke 17 kWh/100 km, wat een rijbereik oplevert van 300 km. Maar 350 km lijkt ons gemakkelijk haalbaar in gunstigere omstandigheden.

Volwassen kleintje

Verder valt het op dat de DS 3 heel volwassen rijdt voor zijn formaat – opnieuw een eigenschap die hij deelt met zijn CMP-platformgenoten. De geluidsisolatie aan boord is goed voor elkaar, het stuur is precies (maar gevoelloos) en de demping slaat een uitstekende balans tussen comfort en dynamiek. Dankzij zijn compacte formaat kan je ook in de binnenstad of in krappe parkeergarages goed uit de voeten, met een redelijk goed zicht rondom – enkel de achterruit is vrij smal, en de haaienvin op de flanken neemt ook wat zicht naar buiten weg.

De elektromotor reageert vlot op inputs van het gaspedaal, maar ook niet zo direct als je zou verwachten (of zou kunnen). DS heeft duidelijk gekozen voor een geleidelijke vermogensopbouw, een effect dat nog wordt versterkt als je voor de ‘Eco’-rijmodus kiest. Een groot effect heeft dat echter niet op het verbruik bij gelijke snelheden, dus je houdt hem best in ‘Normal’ of ‘Sport’ om vlotter te kunnen hernemen. Nog een laatste pluspuntje voor de elektromotor: hij is bijzonder stil, wat het comfortgevoel nog versterkt, zeker in de stad.

Prijs
Prijs DS 3 E-Tense 2024

De gefacelifte DS 3 E-Tense is in België de jouwe vanaf 39.990 euro. Geen toevallige prijszetting: daarmee komt de Bastille-basisuitvoering net in aanmerking voor de Vlaamse premie voor elektrische wagens. De elektrische DS 3 is in de basis iets duurder dan de technisch gelijke Opel Mokka Electric of de Peugeot e-2008 (die een pak ruimer is), maar die twee bieden voor dat geld nog de oude motor van 136 pk met een kleinere batterij – bij de DS krijg je standaard 156 pk. De standaarduitrusting van de DS 3 E-Tense is ook in orde, met elektrische zijspiegels, parkeersensoren achteraan, een infotainmentscherm van 10,3 inch, automatische airco en meer. Maar het blijft veel geld voor een stadswagentje. Ter vergelijking: de 130 pk sterke benzinemotor met automaat kost 7.240 euro minder. 

Verdict

De DS 3 E-Tense heeft ons weten te charmeren en laat eigenlijk ook nergens steken vallen, op zijn ruimteaanbod op de achterbank na. Maar zich onderscheiden doet hij ook niet echt – toch niet qua rijervaring. Gelukkig kan hij nog bogen op zijn originele design, en voortaan ook op een zuinige elektrische aandrijflijn.

Advertentie
Advertentie
Advertentie