Eric Spitzer

4 APR 2014

Renault Mégane 2014: integratieproces

De cirkel is rond. Renault heeft de vernieuwing van zijn gamma afgerond met de Mégane Coupé-Cabriolet en de nieuwe combinatie van een automaat met benzinemotor in de traditionele Mégane. Tijd om een ritje te maken.

Neuscorrectie

Je kunt niet naast de aanpassingen kijken. Renault geeft de Mégane een grondige opfrisbeurt. De voorkant werd helemaal vernieuwd (motorkap, logo, bumper, …). Het profiel en de achterkant blijven onveranderd. De operatie werd doorgevoerd in het volledige Mégane-gamma en de Coupé-Cabriolet ent zich nu ook op zijn broertjes.

Dalende markt

Cabriolets vormen een bijzonder segment op de markt en worden door heel wat factoren beïnvloed: het seizoen, de mode en de nieuwigheden. In crisisperiode heeft dit segment altijd te lijden. Er heerst dus niet zo’n positieve sfeer … Nog een opmerkelijke evolutie is de terugkeer van het stoffen dak, dat compacter, praktischer en lichter is, terwijl de lijn vloeiender blijft. De Mégane CC heeft het met zijn hard dak dus niet onder de markt. In België verkoopt hij nochtans goed.

Motoren                 

Laten we snel even de motoren overlopen. Renault biedt de Energy 1.5 dCi 110 en 1.6 dCi 130 als diesels en de nieuwe 1.2 TCe 130 als benzine. Voor liefhebbers van automaten kan de dCi 110 gekoppeld worden aan een automaat met dubbele koppeling (EDC). De grote 2.0 dCi verdwijnt dus uit het gamma.

Verbonden

In het interieur is er één grote nieuwigheid: het multimediasysteem R-Link. Dat is tegenwoordig wijd verspreid binnen het Renault-gamma en wordt hier bediend met een draaiknop achter de versnellingspook of rechtstreeks op het aanraakscherm. Alles is aanwezig: internetverbinding, allerlei apps, navigatie met realtimeverkeersinfo, …

Comfort op de eerste plaats

De Côte d’Azur is niet meer wat het geweest is. Door ons voor de test in avant-première uit te nodigen in Nice wou Renault ons laten genieten van rijden in openlucht. Helaas, van de buien en temperaturen konden we niet bepaald warm worden. We reden dan maar met gesloten dak.

Het is een feit dat een cabriolet minder aanzet tot een sportieve rijstijl dan een gesloten auto. Door allerhande verstevigingen weegt de Mégane CC meer en is hij beter geschikt voor een ontspannen rijstijl waarbij je geniet van het uitzonderlijke licht binnenin door het glazen dak. Het gezonde en goed uitgekiende chassis laat nochtans gespierde ritten toe.

De dCi 130 verricht uitstekend werk, in stilte en met finesse. Een voorbeeld dat navolging verdient. Een licht gebrek aan spierkracht onder 1.400 tr/min bezorgt je wel een stijve rechterarm van het schakelen.

Extra test

In de marge van de test met de coupé-cabriolet reden we ook met zijn berlinebroer met de TCe 130 gekoppeld aan de EDC-versnellingsbak. Renault puurt 130 pk en 205 Nm uit de 1.2 turbo en lijkt de regels van de downsizing (kleine motor met dezelfde prestaties) goed te hebben toegepast.

De EDC-versnellingsbak kan het bliksemsnelle beheer van de DSG van de Volkswagen-groep niet overtreffen. Zijn werking is meer afgestemd op hernemingen bij lage toeren. Het rijcomfort is verzekerd maar de sensaties worden afgevlakt. Voor wie vaak in de stad rijdt, is dit een uitstekende keuze.

De motor telt één cilinder meer dan zijn recente concurrenten (Ford 1.0 Ecoboost en Citroën 1.2 THP 130). Daardoor draait hij verfijnder en regelmatiger, maar ook minder opwindend. Hij klinkt als een wasmachine in de toeren terwijl de concurrentie de charme van een driecilinder heeft. Deze kleine motor heeft wel koppel bij lage toeren en uithoudingsvermogen. Het chassis veranderde niet en is nog altijd leuk, levendig, nauwkeurig en comfortabel.

Prijzen

De Mégane Berline TCe 130 met EDC-versnellingsbak is alleen beschikbaar in de afwerkingen Bose en GT-Line. Allebei kosten ze 25.100 euro en bieden ze heel wat uitrusting. Het cabriogamma begint bij 26.800 euro voor de ZEN-afwerking aangedreven door de TCe 130 met manuele bak. Het topmodel is de Floride dCi 130 vanaf 34.150 euro.

Conclusie

Een nieuwe neus en verbeterd multimediasysteem veranderen de Mégane CC uiteraard niet fundamenteel. Ondanks zijn leeftijd heeft hij nog altijd sterke argumenten, zoals zijn glazen dak en rijcomfort. In de berline met benzinemotor en automaat waarderen we het werkingscomfort, maar zo’n chassis had ongetwijfeld een levendigere mechaniek verdiend.

Advertentie
Advertentie
Advertentie