Bruno Wouters

5 JUL 2016

VW up! TSI: facelift en vitaminekuur

Omdat de Polo met de jaren groter werd, kon hij plaats maken voor een kleine VW. Die rol werd vanaf 1998 ingevuld door de Lupo, en vanaf 2005 door de Braziliaanse Fox. In 2011 werd die opgevolgd door de up! Sindsdien zijn er meer dan 700.000 exemplaren uit de Slovaakse fabriek gerold. In 2016 volgt de onvermijdelijke tussentijdse facelift. Die gaat gepaard met de toevoeging van een turbo, in de logisch genaamde TSI met de kleine 1.0 driecilinder.

De kleinste motoren blijven uiteraard in de catalogus. De 1.0 driecilinder van de up! is er momenteel in drie vermogensversies: 60, 75 en 90 pk. Er verschijnt ook drukvoeding onder de kap van de Duitser. Het blok is afgeleid van de Golf BlueMotion, en produceert in de up! 90 pk. Dat vermogen is in dit geval ruim voldoende. De up! heeft geen diesel, maar biedt wel een eco-up! op aardgas (68 pk) en een elektrische e-up! (82 pk).

De up! maakt ook van de gelegenheid gebruik om een verjongingskuur te ondergaan, die meteen zichtbaar is aan de hertekende voorbumper en motorkap. Die laatste herken je aan de twee plooien die van aan de voorruit tot onder de nieuwe lichtblokken met led-dagrijlichten lopen. De up! is ook 60 mm langer, maar daar profiteert het interieur niet van. Verder zijn er nog richtingaanwijzers in de achteruitkijkspiegels, een breed aanbod lichtmetalen velgen tot 17 duim, afhankelijk van de gekozen packs en afwerking, en nieuwe achterlichten en achterbumper met diffusor.

Dock

Het interieur wordt opgevrolijkt met nieuwe afwerkingen, met zeven verschillende zeteldesigns en tien motieven voor het dashboard. Daar valt het “dock” op, waar je een smartphone met iOS of Android in kwijt kunt en met Bluetooth-verbinding. Je kunt een “maps + more”-app downloaden om je smartphone om te vormen tot infotainmentsysteem met navigatie, hands-free-functie, boordcomputer en nog andere functies. Er is een USB-interface ingebouwd om je smartphone op te laden en gegevens over te zetten.

Het smartphone-scherm kan handschrift herkennen wanneer je met je vinger de letters op het scherm schrijft. De verschillende functies omvatten onder meer toegang tot muziekbestanden met informatieweergave, offline-navigatie, hands-free-telefonie, een multifunctionele weergave (verbruik, tripcomputer, toerenteller, motortemperatuur,…), het onvermijdelijke “thinkblue” om je verbruik te optimaliseren, en uiteraard het Info Call-systeem.

Beats

Muziekliefhebbers komen aan hun trekken achter het stuur van de speciale up! Beats-reeks. Die heeft een audio-installatie met acht kanalen en zeven luidsprekers. De zetels, het dashboard, het stuur en de deurinleg laten het verschil met de gewone versie zien, net als enkele exterieurdetails. Daarnaast zijn er drie afwerkingsniveaus: take up!, move up! en high up!, zonder de cross up! te vergeten, die er alleen als vijfdeurs is.

De standaarduitrusting of optionele uitrusting omvat verschillende snufjes, waaronder de “Leaving home”- en “Coming home”-verlichting, gestuurde mistlampen, Climatronic-klimaatregeling met allergenenfilter, regensensor, bandendrukcontrole, noodremhulp in de stad, snelheidsregelaar, ParkPilot en achteruitrijcamera.

Je kan de up! nog verder persoonlijk aankleden met dertien (waarvan zeven nieuwe!) koetswerkkleuren, drie dakkleuren, tien afwerkingsmogelijkheden voor het dashboard, zeven soorten stof voor de zetels, drie mogelijkheden voor de spiegelkappen en heel wat velgen tot en met 17 duim.

Turbo

We proberen de nieuwe turbomotor aan het stuur van een up! in Honey Yellow met indrukwekkende 17-duimsvelgen. De 90 paarden duwen de up! voort tot 185 km/u, en laten hem 0-100 km/u afleggen in 9,9 seconden. Prestaties die niet ver weg liggen van de eerste Golf GTI…

Het rijplezier aan het stuur ontbreekt niet. De meesten van ons zijn door jarenlang turbodieselgebruik anders gaan rijden dan hoe je normaal met kleine atmosferische benzinemotoren rijdt. We kiezen vooral voor lage toeren en maken daar gebruik van het royale koppel.

Die rijstijl vinden we min of meer terug bij de kleine drukgevoede benzinemotoren bij alle merken. De kleine 1.0 TSI van VW wijkt daar niet van af. De turbo treedt vanaf de laagste toerentallen in werking, en de up! antwoordt meteen vanaf 1.500 tpm op het gaspedaal.

90

Als je iets meer op het gaspedaal doorduwt, levert de up! prestaties waardoor je de keuze van VW om het vermogen tot 90 pk te beperken amper betreurt. Desondanks dromen sommigen van een GTI van 110 of 115 pk. Het onderstel evolueerde niet, op de stevigere remmen na. De 17-duimsvelgen laten zich nauwelijks opmerken: het comfort blijft bewaard, maar wat geeft dat op onze slechte wegen?

De driecilinder heeft een karakteristiek geluid: hij roffelt vrolijk wanneer je hem aanspreekt, maar blijft steeds redelijk. Het geluid is nooit overdreven aanwezig. Wat de up! miste, iets meer poeier, is er nu. En dat doet geen afbreuk aan de kwaliteit van de kleine VW: een degelijke afwerking, ruimte, comfort en een plezierig en efficiënt weggedrag!
Advertentie
Advertentie
Advertentie