Het Franse magazine Challenges\r\npakte als eerste met het nieuws uit en Renault heeft het ondertussen zelf\r\nbevestigd: wanneer de huidige generatie van de Twingo aan het einde van zijn\r\ncarrière komt, krijgt hij geen opvolger meer. Challenges citeert Renault-baas\r\nLuca de Meo, die zegt dat hij met veel pijn in het hart afscheid neemt van de\r\nTwingo. Door de steeds strengere uitstootnormen in Europa krimpen de\r\nwinstmarges en dat fenomeen nekt de kleine stadswagens, waar constructeurs\r\nsowieso al weinig geld op verdienen. De CEO vindt het zelf “een beetje absurd”\r\ndat kleine en zuinige autootjes net de eerste slachtoffers worden van het\r\nEuropese beleid.
\r\n\r\nMet Smart
\r\n\r\nMaar dat is natuurlijk niet de enige reden. De huidige\r\nTwingo, die al sinds 2014 op de markt is, kwam er namelijk omdat Renault de\r\nontwikkelingskosten heeft kunnen delen met Daimler. De huidige familie van\r\nSmart-modellen is op dezelfde basis ontwikkeld als de Twingo. Maar omdat Smart als\r\nmerk verhuist naar China, zou Renault er voor een volgende generatie van\r\nzijn stadswagen weer alleen voor staan. “Zo’n model kunnen wij niet op ons\r\neentje bouwen”, zegt de Meo.
"}