of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Mercedes-Benz SUV rouge circulant rapidement sur une route, arbres en arrière-plan flou.","nl":"Rode Mercedes-Benz SUV rijdt snel over een weg, met wazige bomen op de achtergrond."}
{"fr":"Citroën C3 rouge sur route de campagne sinueuse, ciel nuageux et végétation luxuriante.","nl":"Rode Citroën C3 op kronkelende landweg met bewolkte lucht en weelderige begroeiing."}
1/14

Citroën C3: wat zijn zijn sterktes en zwaktes?

De Citroën C3 was lange tijd een publiekslieveling in België. Met zijn vernieuwde, hoekigere design verliest hij zijn ronde vormen. Maar wat zijn nu de opvallendste sterke en zwakke punten van dit model?

Geschreven door Olivier Maloteaux

3 Februari 2025

Advertentie

Zijn sterktes:

1. Betaalbare eenvoud

De nieuwe Citroën C3 staat voor eenvoud. Dat zit in zijn DNA. Hij focust op het essentiële zonder overbodige franjes, met als doel een zo laag mogelijke instapprijs te bieden. En dat is meteen zijn grootste troef: hij is een van de meest betaalbare stadswagens op de markt. En dat is in deze tijden geen onbelangrijk gegeven! De basisversie You met een 1,2 liter-benzinemotor van 100 pk en handgeschakelde versnellingsbak start al vanaf 14.999 euro. Dat ligt opvallend dicht bij de prijs van een Dacia Sandero, dé referentie als het gaat om budgetvriendelijke auto’s.

Toch betekent dat niet dat de uitrusting karig is. Standaard krijg je onder andere elektrische ruiten vooraan, elektrisch verstelbare buitenspiegels, handmatige airconditioning, parkeersensoren achteraan, automatische koplampen en cruisecontrol. Een centraal scherm ontbreekt bij de basisversie, maar er is wel een smartphonehouder en je kan je telefoon verbinden met de auto. Kortom, de C3 is een koopje, met als extra troef een speelser design dan de Sandero, zowel binnen als buiten.

2. Gevarieerd motorenaanbod

Twijfel je tussen benzine, hybride of elektrisch? Geen probleem, de Citroën C3 biedt het allemaal. Dat is zeldzaam in dit segment en dus een pluspunt, zeker omdat de prijzen redelijk blijven. De 100 pk sterke benzineversie met handbak start vanaf 14.999 euro, de 100 pk sterke 48V-microhybride met gerobotiseerde versnellingsbak vanaf 20.460 euro, en de elektrische ë-C3 (113 pk, 44 kWh bruikbare batterij, 320 km officiële actieradius) vanaf 23.304 euro. Er wordt zelfs een nog goedkopere elektrische versie verwacht in 2025, met een kleinere batterij. Kortom, een ruim aanbod motoren tegen betaalbare prijzen.

3. Verrassend comfortabel onderstel

Wat ons echt verbaasde tijdens het rijden met de nieuwe Citroën C3, is het veercomfort. Het is indrukwekkend hoe een compacte wagen oneffenheden in het wegdek met zoveel souplesse verwerkt. Gaten, hobbels, kasseien of asfaltvoegen: de C3 slikt ze moeiteloos! Dat comfort is te danken aan de specifieke schokdempers van Citroën, uitgerust met hydraulische bumpstops voor zowel de compressie als rebound. Dit systeem werkt als een combinatie van drie dempers in één en is volledig mechanisch. Het is dus goedkoper in aanschaf én onderhoud dan elektronisch gestuurde dempers.

Interieur van de Citroën C4 met centraal touchscreen en ergonomisch ontwerp. Achterkant van Citroën e-C3 rood met kenmerkende badge en achterlicht. Interieur van een rode auto met zwarte leren en witte stoffen voorstoelen.
Advertentie

Zijn zwaktes:

1. Overal harde plastics

Hoewel het interieur een mooi design heeft, bestaat het bijna volledig uit kunststof. En zoals vaak in deze prijsklasse gaat het om harde, niet-gewatteerde plastics, die er minder chic uitzien en gevoeliger zijn voor krassen. De afwerking is vergelijkbaar met die van een Dacia. Een Renault Clio oogt bijvoorbeeld kwalitatiever dan deze C3, maar die is dan ook duurder… Je kunt niet alles hebben!

2. Onhandige achterbank in basisversie

Een belangrijk minpunt vinden we de achterbank. Niet het zitcomfort – dat is juist uitstekend, zelfs op de middelste plaats – maar de manier waarop hij neerklapt. Bij de basisversie bestaat de achterbank namelijk uit één stuk, wat betekent dat hij enkel in zijn geheel kan worden neergeklapt. Je hebt dus de keuze tussen een volledige vijfzitsconfiguratie of slechts twee zitplaatsen met een volledig neergeklapte achterbank. Het is niet mogelijk om slechts één deel neer te klappen en tegelijk nog een passagier achterin mee te nemen. Dat kan in sommige situaties onhandig zijn. Wil je een deelbare achterbank (60/40), dan moet je kiezen voor het Plus-pakket of de duurdere Max-uitvoering. Goed om vooraf over na te denken, want achteraf aanpassen is geen optie…

3. Neiging tot overhellen in bochten

Elke voordeel heb z’n nadeel. Een soepel en comfortabel onderstel heeft vaak als nadeel dat de auto minder stabiel aanvoelt in bochten. En dat is bij de Citroën C3 inderdaad het geval: bij scherp insturen of stevig remmen helt de wagen merkbaar over. Sportieve rijders zullen dit minder aangenaam vinden. Toch blijft de wegligging in alle omstandigheden veilig, omdat de vering niet napompt en de balans steeds behouden blijft. Maar je voelt je niet echt "één met de auto", mede door de overbekrachtigde besturing, die weinig gevoel geeft. Deze C3 houdt niet van bruusk rijgedrag en vraagt om een rustige, beheerste rijstijl.

Rode Citroën SUV op een kronkelige weg, benadrukt moderne en sportieve kenmerken. Moderne interieur van een Citroën C4 met touchscreen en multifunctioneel stuurwiel. Interieur van Citroën model met moderne, comfortabele, tweekleurige achterstoelen.
Olivier
							Maloteaux

Olivier Maloteaux

Advertentie

Koop een Citroën C3 of vergelijkbare auto

14 750 €

2024

9 388 km

Benzine

83 pk

Manueel

123 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

14 949 €

2023

12 853 km

Benzine

83 pk

Manueel

0 g/km

date

Garage Bols BV

Poppel

date

Car-Pass

14 950 €

2023

19 730 km

Benzine

83 pk

Manueel

123 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Citroën

C3 Aircross

16 500 €

2024

7 756 km

Benzine

110 pk

Manueel

132 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Citroën

C3 Aircross

17 950 €

2024

5 482 km

Benzine

110 pk

Manueel

135 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

14 999 €

2022

13 561 km

Diesel

102 pk

Manueel

112 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

13 995 €

2024

22 773 km

Benzine

110 pk

Manueel

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

Citroën

C3 Aircross

15 495 €

2023

36 695 km

Benzine

110 pk

Manueel

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-