Op het autosalon van München 2025 toont de Volkswagen-groep zijn nieuwe compacte elektrische MEB+-platform in verschillende gedaanten. De VW ID. Cross en Skoda Epiq nemen het segment van de compacte SUV’s voor hun rekening, terwijl de VW ID. Polo de polyvalente stadswagen van de familie wordt. De sportieve ID. Polo GTI mikt op liefhebbers van kleine, vinnige EV’s. Een rol die ook de Cupra Raval wil invullen. Die wordt hier in zijn definitieve vorm getoond, al schuilt hij nog onder een opvallende camouflagefolie met het stratenplan van de wijk Raval in Barcelona.
Cupra Raval 2026
Het concept Cupra UrbanRebel, dat in 2021 op het salon van München werd getoond, heeft uiteindelijk toch geleid tot een productieversie. Op het salon van München 2025 toont Cupra de Raval in zijn definitieve vorm. Het model verschijnt op de markt in 2026 en luidt een nieuw hoofdstuk in voor de compacte elektrische modellen van de Volkswagen-groep op basis van het nieuwe MEB+-platform. De Raval is zelfs iets vroeger klaar dan zijn technische neef, de VW ID. Polo.
4,05 meter lang
De productieversie van de Cupra Raval behoudt het compacte formaat van het oorspronkelijke UrbanRebel-concept. Hij meet 4,05 meter lang, 1,78 meter breed en 1,52 meter hoog, met een wielbasis van 2,6 meter. Daarmee zit hij precies tussen de Renault 5 (3,92 m) en Renault 4 (4,14 m) in, dus duidelijk binnen de grenzen van het compacte B-segment.
226 pk op de voorwielen voor de Raval VZ
Wie zich de UrbanRebel nog herinnert, weet dat het concept een piekvermogen van 435 pk beloofde. De productieversie is logischerwijs minder extreem. De krachtigste uitvoering, de Raval VZ, krijgt een vermogen van 166 kW, oftewel 226 pk, dat naar de voorwielen wordt gestuurd. Daarmee bevindt hij zich in het vaarwater van de Alpine A290 GTS, die 220 pk biedt. Voorlopig blijft hij echter onder het prestatieniveau van de sportieve EV’s van Stellantis, zoals de Peugeot e-208 GTI, Lancia Ypsilon HF, Abarth 600e, Alfa Junior Veloce en Opel Mokka GSE, die tot 280 pk leveren.
Enkel een elektronisch sperdifferentieel
Een belangrijk verschil met die concurrenten van Stellantis: waar zij meestal een mechanisch sperdifferentieel aanbieden, moet de Cupra Raval het stellen met een elektronisch exemplaar. Toch belooft Cupra een plezierige rijdynamiek dankzij een sportonderstel dat 15 mm lager ligt dan de standaardversie van het platform, een specifieke afstelling van de vering, een progressieve stuurinrichting en een ESC Sport-modus.
De Raval VZ gaat nog een stukje verder qua sportiviteit en voegt daar nog kuipzetels, adaptieve DCC-ophanging, volledig uitschakelbaar ESC en 19-duimsvelgen met bredere banden (235 mm) aan toe.
Prijs en lancering Cupra Raval 2026
In 2026 viert Cupra zijn achtste verjaardag, en tegelijk de lancering van zijn achtste model: deze Raval. De marktintroductie is gepland voor begin volgend jaar. De exacte prijzen en versies zijn nog niet bekend, maar Cupra bevestigt al dat er keuze komt uit twee batterijgroottes, meerdere vermogensniveaus en verschillende uitvoeringen. Qua technologie is er onder meer sprake van Travel Assist, Intelligent Park Assist en een 360°-camera. De productie vindt plaats in de fabriek van Martorell (Spanje), samen met die van de VW ID. Polo.