Een Kia en een PC
In 1993 kocht professor Han Min-Hong een Kia Visto. Na twee jaar onderzoek en ontwikkeling had hij de compacte auto uitgerust met een desktop, een scherm en een klavier en was hij klaar om hem in het verkeer los te laten. De auto legde meer dan 300 kilometer af zonder problemen, en dat op de drukste snelweg van het land, tussen Seoel en Busan.
Zuid-Korea was destijds echter vooral een grootmacht in zware industrie en minder het technologische centrum dat het vandaag is. De professor herinnert zich nog dat hij te horen kreeg: “Waarom een nieuwe technologie ontwikkelen als je die kan kopen?”. Zijn project werd gezien als gewaagd, terwijl sommigen zich afvroegen of hij wel een levensverzekering had en of zijn vrouw op de hoogte was van zijn “gestoorde activiteiten”.
Geen interesse van hogerhand
De professor was zelf nochtans zo overtuigd dat zijn auto’s veilig waren dat hij zelden zijn gordel droeg. De regering zag echter geen interesse in zijn project en besliste om de financiering van zijn activiteiten aan de universiteit stop te zetten. Zijn uitvinding had van het land een dominante speler kunnen maken in een sector die vandaag grotendeels in handen is van Amerikaanse bedrijven.
Een troost voor mijnheer Han: De universiteit van Korea noemt hem vandaag “een pionier en een internationale held in kunstmatige intelligentie”. De professor bedacht ook het eerste automobiele navigatiesysteem van Zuid-Korea en een mini-helikopter als voorloper van de drones van vandaag.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: