Firefly is meer dan een auto: het is zelfs een volledig nieuw merk dat eind vorig jaar werd opgericht door het Chinese Nio. Een merk dat zich iets speelser, maar vooral toegankelijker wil positioneren. Het eerste model van Firefly is een elektrische stadsauto met dezelfde naam. Waarom eenvoudig als het ook ingewikkeld kan? Afgezien van zijn verwarrende naam, heeft de Firefly echter meer dan één troef in handen om de Europese markt te overtuigen.
Design
Direct herkenbaar design
De Firefly is vanaf het begin grotendeels voor, en zelfs door Europa ontwikkeld. Het is nog steeds een Chinese wagen, maar de elektrische stadswagen is gedeeltelijk ontworpen in het R&D-centrum van het merk in München. De naam ‘Firefly’ is ook niet voor niets gekozen. Net als een vuurvliegje, moet dit een kleine en wendbare auto zijn. Hij lijkt wat op een Honda e met zes ogen en is slechts 4,003 m lang, 1,885 m breed en 1,557 m hoog. Net als de kleine Japanner, heeft de Firefly een opvallende stijl en is dus meteen herkenbaar op de weg. Een unieke look, maar niet overdreven extravagant of excentriek.
Speciaal uiterlijk en nog specialer interieur
De Firefly onderscheidt zich niet enkel door zijn uiterlijk, maar ook, en vooral, door zijn interieur. Dat is namelijk aangenaam luchtig, strak en met een bijna premium uitstraling. De gebruikte materialen voelen prettig aan en zien er mooi uit, en worden gecombineerd met weliswaar harde kunststoffen, die wel een mooie textuur hebben. Het middelpunt van het interieur is echter natuurlijk zijn grote centrale scherm!



Gebruiksgemak
Centraal scherm dat het ontbreken van fysieke knoppen doet vergeten?
Naast een haast premium presentatie kan de Firefly ook rekenen op de nieuwste technologie. Die bestaat uit een klein digitaal instrumentarium van 6 inch, maar vooral uit een groot centraal aanraakscherm van 13,2 inch. Het paneel is haarscherp en reageert snel op inputs, en maakt gebruik van een infotainmentsysteem dat komaf maakt met overbodige elementen om zo goed mogelijk leesbaar te zijn.
En het werkt! Nio, of eerder Firefly, heeft ook zeer praktische snelkoppelingen ontwikkeld om gemakkelijk en snel de klimaatcontrole en het volume in te stellen. Daarvoor moet je respectievelijk twee vingers naar links, naar het midden of naar rechts over het scherm swipen. Dankzij de grote toetsen en het heldere display zijn deze shortcuts gemakkelijk in gebruik, ook tijdens het rijden. Het hele systeem is eigenlijk gemakkelijk in gebruik, en doet je bijna het gebrek aan fysieke bedieningselementen vergeten. Merk op dat de Firefly binnenkort ook over Apple CarPlay- en Android Auto-connecties zou moeten beschikken dankzij een update, een primeur voor de Nio-groep.
Klein van buiten, maar slim en gigantisch van binnen!
Het interieur van de Firefly schittert met meer dan enkel zijn technologie. De elektrische stadswagen rust ook op een wielbasis van 2,615 m, wat veel zitruimte geeft voor alle passagiers. Vier middelgrote volwassenen kunnen zonder enig probleem plaatsnemen aan boord. Met een beetje duwen zou je zelfs nog een vijfde persoon op de achterbank kunnen zetten. Niet slecht voor een autootje van 4 meter lang.
Ondanks alles heeft de Firefly ook nog eens een koffer van 404 tot 1.253 liter groot. Een volume waarbij je nog de frunk van 92 liter (met een stop in de bodem) moet optellen. En dat is nog niet alles! In het interieur van de kleine stadswagen zit ook nog een opbergruimte verstopt onder de passagierszetel vooraan, en nog een bak van 29 liter onder het grote deel van de achterbank! In totaal biedt de Firefly daarmee 525 tot 1.374 liter aan bagageruimte. Een indrukwekkend volume voor een auto van dit formaat.



Rijervaring
Haalt de Firefly echt 330 km autonomie?
In de koffer, of eerder onder de koffervloer, zit de enkele elektromotor van de Firefly. Die is 105 kW (143 pk) en 200 Nm sterk. Een vermogen dat exclusief naar de achterwielen wordt gestuurd, goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 8,1 seconden en een topsnelheid van 150 km/u. Deze enkele motor wordt gevoed door een batterij van 41,2 kWh, waarmee de Firefly een WLTP-actieradius van maximaal 330 km haalt.
En dat lijkt ons realistisch. Tijdens onze eerste kennismaking op een gevarieerd parcours, maar wel met maar een klein beetje snelweg en bij ideaal weer, kwam ons verbruik uit op 12 kWh/100 km. Daarmee zou je dus tot 343 km moeten kunnen rijden met een volle batterij. Is de batterij leeg, dan kan de Firefly standaard opladen tot 7 kW AC, optioneel tot 11 kW AC en tot 100 kW DC. Daarmee laadt deze elektrische stadswagen bij van 10 tot 80% in minstens 29 minuten.
Aangenaam om mee te rijden, vooral in en rond de stad
En ook in beweging stelt de Firefly niet teleur. De Chinese elektrische stadswagen is zelfs leuk om mee te rijden, dankzij een klein stuurtje dat goed in de hand ligt, maar vooral dankzij zijn rijgedrag. Je merkt echt dat de aandrijving op de achterwielen gebeurt. Hij is vrij licht voor een elektrische wagen (1.442 kg) en blijft mooi vlak in de bochten dankzij een redelijk, maar niet te stevige ophanging.
Hoewel, misschien toch een beetje te stevig. De veerweg lijkt namelijk iets te kort te zijn, wat een negatieve impact heeft op het rijcomfort. Dat maakt de Firefly wel goed met een goed gedempt interieur bij lage snelheden. Alleen op de snelweg komt er wat windgeruis naar binnen. De Firefly schittert dus vooral in en rond de stad, waar hij niet enkel geniet van een goede eenpedaalmodus, maar ook van een kleine draaicirkel van slechts 9,4 m.



Budget
Hoeveel kost de Firefly in 2025 in België?
Hedin Automotive verdeelt de Firefly in België en plakt er een prijs op van 29.990 euro. Niet goedkoop, maar het jonge merk heeft ook niet beknibbeld op de standaarduitrusting! Het ontbreekt de elektrische stadswagen aan niets. Toch komt er later nog een tweede uitvoering, de Comfort, die onder meer is uitgerust met een elektrische achterklep, een panoramadak en zelfs geventileerde en masserende voorzetels. Deze versie zal 32.590 euro kosten.
Verdict
Met de Firefly komt de Chinese Nio-groep naar België met een kleine elektrische auto die tot in de kleinste details uitblinkt met zijn coherentie, gebruiksgemak en praktische bruikbaarheid. Hij biedt zelfs meer laadvolume dan sommige breaks en SUV’s van bijna een meter langer! Verder springt hij nergens echt in uit, maar stelt hij ook niet teleur, vooral voor een vanafprijs van minder dan 30.000 euro. In Europa zou de Firefly concurrenten als de Fiat 600e, Hyundai Inster, Mini Aceman en Cooper Electric, Opel Corsa Electric, Peugeot E-208, Renault 4 en 5 E-Tech, of zelfs de Smart #1 en Volvo EX30 in de schaduw kunnen zetten!