Na het werkelijke rijbereik van de Porsche Taycan in zijn meest efficiënte uitvoering getest te hebben, namen we plaats achter het stuur van de breakversie met een tweede motor. Heeft zijn grotere kofferruimte en extra vermogen een impact op het rijbereik? Antwoord achter het stuur van de Sport Turismo 4S!
Op papier is de Porsche Taycan Sport Turismo 4S zowat het beste van alle werelden. Als volwaardige break beschikt hij eerst en vooral over een royale kofferruimte van 446 liter tot 1.212 liter met de achterbank neergeklapt, en dat zonder zijn frunk van 84 liter mee te tellen. Daarnaast heeft hij twee motoren die samen tot 440 kW (598 pk) en 710 Nm leveren met Launch Control geactiveerd! Dankzij dit vermogen sprint de Porsche Taycan Sport Turismo 4S van 0 naar 100 km/u in slechts 3,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u.
Ondanks dit vermogen behoudt de elektrische Duitse break een royaal rijbereik van maximaal 535 km, of zelfs 590 km als hij is uitgerust met de Performance Battery Plus. Die batterij heeft een capaciteit van 105 kWh, waarvan 97 kWh bruikbaar, en is ook aanwezig in ons testmodel.



Een werkelijk rijbereik tussen 500 en 600 km voor de Porsche Taycan Sport Turismo 4S
Tijdens onze test legden we een totale afstand van 386,5 km af, met een mix van stadsverkeer, snelwegen en secundaire wegen. Na deze rit hadden we 78% van de batterij verbruikt en een gemiddeld verbruik van 19,7 kWh/100 km gemeten. Dat is amper 0,2 kWh/100 km hoger dan de officiële WLTP-cijfers van Porsche! Goed voor een actieradius van bijna 500 km op één lading.
Tijdens een deel van het traject zakte ons gemiddeld verbruik zelfs tot slechts 16 kWh/100 km over een afstand van net geen 50 km. Hadden we dat lage verbruik kunnen aanhouden, dan hadden we met gemak meer dan 600 km kunnen afleggen op één volle batterij! Merk wel op dat het weer ideaal was om het maximale uit onze Porsche Taycan Sport Turismo 4S te halen – vergelijkbaar met de omstandigheden tijdens onze test van de berlineversie.



Wat zijn de verschillen tussen de Taycan berline en de Sport Turismo?
Hoewel de Taycan berline op papier net iets verder geraakt, blijken de verschillen in de praktijk verwaarloosbaar – zowel qua rijbereik tussen de verschillende carrosserievarianten als qua aandrijvingen. Ondanks de extra motor in onze 4S-uitvoering en de grotere kofferruimte van de Sport Turismo, behaalden we verbruiks- en rijbereikcijfers die vrijwel identiek zijn aan die van de berline.
Waar alle Taycan-modellen ook op gelijke voet staan, is op vlak van laadsnelheid. Dankzij de Performance Plus Battery kan ons testmodel een laadsnelheid tot 320 kW aan, goed om van 10 tot 80% op te laden in slechts 18 minuten! In de praktijk duurt dat meestal iets langer, maar dankzij de 800V-architectuur weet de Duitse break constant een hoog laadvermogen aan te houden. Het resultaat: de Porsche Taycan geraakt niet alleen echt ver op een volle batterij, hij laadt ook uitzonderlijk snel op! Een serieus voordeel voor wie vaak lange afstanden aflegt.