Felix Bouland

13 MRT 2020

Test: Peugeot e‑208, winnende formule?

Door zijn flexibele platform kan de nieuwe Peugeot 208 zowel met benzine- of dieselmotoren als in een elektrische versie worden besteld. Is die e-208 interessant?

Advertentie
Advertentie

20200313094526peugeote-208.jpg

De kleine 208, een echt succesnummer voor Peugeot, is sterk geëvolueerd bij deze nieuwe generatie hoewel die dezelfde naam behoudt. De nieuwkomer start zijn carrière met de trofee van Auto van het Jaar op zak. Wij mogen er kennis mee maken in zijn elektrische versie, die volgens het merk zelf al goed zou zijn voor liefst 27 procent van de bestelbonnen.

20200313094248peugeote-208.jpg

Zonder gedoe

In tegenstelling tot andere constructeurs ziet Peugeot – en moederhuis PSA – elektriciteit als een ‘brandstof’ zoals een andere. Zo duikt deze versie op stroom op hetzelfde moment in de catalogus op als de diesels en de benzines, zonder veel gedoe. Enkel een radiatorrooster met decoratiestukken in koetswerkkleur onderscheidt de elektrische variant van de rest, maar dat is het zo’n beetje.

20200313094357peugeote-208.jpg
20200313094358peugeote-208.jpg

Alles hetzelfde

In het interieur geldt hetzelfde. We zien er nog steeds het dashboard in twee niveaus met het grote scherm van het infotainmentsysteem. De binnenruimte, die wordt gekenmerkt door vrij krappe plaatsen achterin, en het laadruim (311 liter) zijn onaangeroerd gebleven. Kortom, of hij nu elektrisch is of niet, de 208 pakt steeds uit met zijn technologie, zijn degelijke afwerking en zijn comfort.

20200313094029peugeote-208.jpg
20200313094247peugeote-208.jpg

Driedubbele persoonlijkheid

De basis van deze uitstekende elektrische integratie zit onderhuids. Het modulaire platform CMP waar de 208 op is gebaseerd is zeer flexibel. Het is van bij de start bedacht voor versies op benzine, op diesel en op elektriciteit. Zo kunnen alle varianten van de 208 op dezelfde productielijn worden geassembleerd.

20200313094028peugeote-208.jpg

Groot rijbereik

Om redenen van schaalvergroting kiest de PSA-groep voor al zijn elektrische modellen, van de e-208 over de e-2008 tot de DS 3 Crossback E-Tense, dezelfde batterij van 50 kWh. Dat is goed nieuws voor de ‘kleine’ 208, want die grote accu geeft hem een rijbereik van 340 kilometer (WLTP). Ze voedt een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 260 Nm die op de vooras ligt.

20200313094448peugeote-208.jpg

Groen is fun

Hoewel de batterij de kleine Fransman behoorlijk zwaar maakt (1.455 kilo) doet ze niets af aan zijn dynamische karakter. Eens het asfalt begint te slingeren dartelt de e-208 van bocht naar bocht dankzij een snelle en precieze besturing en het instant beschikbare koppel van zijn elektromotor. Bovendien geeft de batterij hem een lager zwaartepunt, waardoor hij minder gaat deinen of rollen. Als je het tempo verlaagt, dan komt de stadswagen stil en comfortabel uit de hoek. Alleen de schokdemping is wat stug, maar dat lag ongetwijfeld eerder aan de grote velgen onder onze testauto.

20200313094030peugeote-208.jpg

Keerzijde van de medaille

Met zijn basisprijs van 30.294 euro is de e-208 zo’n 11.000 euro duurder dan de benzineversie van 100 pk met automatische versnellingsbak en vergelijkbare uitrusting. Toch blijft de Peugeot daarmee minder duur dan zijn elektrische rivalen bij Renault, Mini, Fiat, Honda of BMW.

20200313094031peugeote-208.jpg

Ons verdict

Door hun flexibele filosofie lijkt Peugeot (en PSA) een schot in de roos te hebben geschoten. De elektrische 208 heeft alle voordelen van een slim ontwikkelde stadsauto zonder andere nadelen… tenzij dan zijn prijskaartje.

20200313094249peugeote-208.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie